ظریف و برادر

ظریف در دیدار با ملا برادر اصطلاح «دولت فراگیر اسلامی» را مطرح نکرده است

وزارت خارجه‌ی ایران:

وزارت امور خارجه‌ی ایران می‌گوید که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی این کشور در دیدار با ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر گروه طالبان، اصطلاح «دولت فراگیر اسلامی» را مطرح نکرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۲ دلو) گفته است که این اصطلاح «به هیچ وجه» در سخنان محمدجواد ظریف در این دیدار نبوده است.

پیشتر خبرگزاری تسنیم گزارش کرده بود که وزیر خارجه‌ی ایران در دیدار با هیأت گروه طالبان گفته که کشورش از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور تمامی قومیت‌ها و مذاهب حمایت می‌کند و آن را ضرورتی برای افغانستان می‌داند.

این خبرگزاری افزوده بود که محمدجواد ظریف همچنان به طالبان گفته است که امریکا میانجی خوبی نیست.

سعید خطیب‌زاده گفته که خبر خبرگزاری تسنیم در این خصوص فاقد سندیت است. او این خبر را «مخدوش»،‌ «اشتباه» و «گمراه‌کننده» خوانده است.

اما وزارت خارجه‌ی ایران با نشر گزارشی گفته است که محمدجواد ظریف در دیدار با هیأت طالبان، از ایده‌ی تشکل حکومت همه‌شمول با حضور تمامی اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستان ابراز خشنودی کرده است. او گفته است که تصمیمات سیاسی نمی‌تواند در خلا اتفاق بیافتد و تشکیل حکومت همه‌شمول باید در یک فرایند مشارکتی و با درنظرداشت ساختارها و نهادها و قوانین شکل گیرد.

روز گذشته، محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی گفته بود که در دیدار هیأت طالبان و وزیر خارجه‌ی ایران، دو طرف در مورد مسائیل مربوط به دو کشور بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

او افزوده بود که همچنان دو طرف پیرامون وضعیت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی، عملی‌شدن کامل توافق‌نامه‌ی طالبان با امریکا و ضرورت صلح و امنیت در افغانستان و منطقه صحبت کرده‌اند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر در تاریخ ۷ دلو در رأس هیأتی از این گروه به ایران رفته است. طالبان در آن زمان اعلام کردند که این هیأت در سفرش به ایران با مقام‌های ایرانی در مورد روابط دوجانبه افغانستان و ایران، وضعیت مهاجرین افغان در ایران، وضعیت کنونی سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه بحث و گفت‌وگو می‌کند.

به دنبال این سفر هیأت طالبان، وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرد که از سفر هیأت طالبان به تهران آگاهی دارد. این وزارت گفته بود که دولت جمهوری اسلامی ایران قبلا با دولت افغانستان موضوع را در جریان گذاشته بود و نظریات جانب کابل را نیز دریافت کرده بود.