مک کنزی، فرمانده سنتکام

فرمانده سنتکام: سطح خشونت‌ها در افغانستان همچنان بلند است

جنرال مک کنزی، فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی امریکا) می‌گوید که میزان خشونت‌ها در افغانستان هنوز هم خیلی بلند است.

او در یک گفت‌وگوی آنلاین به میزبانی انستیتیوت خاور میانه گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا اقدامات طالبان و همچنان توافق‌نامه‌ی دوحه را برای یافتن راهی برای پیشرفت در آینده‌ی نزدیک بررسی می‌کند.

این  جنرال امریکایی گفته است: «طالبان همچنان به خشونت شدید و قتل‌های هدفمند در سراسر کشور و حملات مکرر بر نیروهای افغان ادامه می‌دهند. با وجود این‌که عمدتا از حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف خودداری کرده‌اند، سطح خشونت بسیار بالا است، بنابراین لازم است که مورد توجه قرار گیرد.»

جنرال مک کنزی علاوه کرده است که نگران اقدامات کنونی طالبان است. او افزوده است که سیاست جدید دولت امریکا زیر بررسی است و در آینده‌ی نزدیک راهی را در پیش خواهد گرفت.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که نیروهای امریکایی در افغانستان با سقف کنونی، در کنار حمایت از مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو، به شدت بر عملیات ضد تروریزم نیز تمرکز خواهند کرد.

او در عین حال تأکید کرده است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مبتنی بر شرایط باشد.

پیشتر لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه امریکایی نیز در یک مصاحبه با شبکه‌ی خبری «سی‌بی‌اس» گفته بود که نیروهای این کشور در زمان پیش‌بینی شده در توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، افغانستان را ترک نخواهند کرد.

آقای گراهام همچنان گفته بود: «من فکر می‌کنم ما در ماه می خارج نخواهیم شد. ما زمانی می‌رویم که شرایط مناسب فراهم شود. طالبان تخطی کرده‌اند. آن‌ها به تعهدات‌شان در توافق‌نامه عمل نکرده‌اند. بنابراین، من کاری را که آنتونی بلینکن و دولت بایدن انجام می‌دهند، تأیید می‌کنم.»

به گفته‌ی این سناتور امریکایی، اگر امریکا خیلی زود و بدون فراهم شدن شرایط لازم خارج شود، داعش و القاعده دوباره نیرومند خواهند شد و وضعیت زنان نیز بسیار وخیم خواهد شد.