برنامه‌ی عمل جامع

کابل و تاشکند به‌خاطر تطبیق پروژه‌های مشترک «برنامه‌ی عمل» جامع را امضا می‌کنند

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغنستان با سردار عمرزاکوف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی اوزبیکستان در مورد تطبیق پروژه‌های مشترک میان دو کشور گفت‌وگو کرده و روی نهایی‌سازی یک «برنامه‌ی عمل» جامع به توافق رسیده‌اند.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه آمده است که این گفت‌وگو شب گذشته (شنبه، ۲۵ دلو) از طریق ویدیوکنفرانس انجام شده است. براساس تصمیم دو طرف، قرار است تا ده روز آینده این برنامه‌ی عمل نهایی و امضا شود.

به نقل از خبرنامه، این برنامه‌ی عمل، زمینه را برای تطبیق پروژه‌های مهم در عرصه‌های تجارت، ترانزیت، زراعت، انرژی، معادن و همکاری‌های آموزشی و فرهنگی مساعد خواهد کرد.

وزارت خارجه همچنان گفته است که عملی‌سازی نقشه‌ی راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور، تسریع برای عملی‌سازی پروژه‌ی لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت سرخان – پلخمری، ارتقای حجم تجارت دوجانبه و ایجاد زون آزاد تجارتی در ترمذ از پروژه‌های شامل برنامه‌ی عمل هستند.

همچنان گفته شده است که رشد حمل‌ونقل جاده‌ای میان افغانستان و اوزبیکستان، ارائه‌ی خدمات طبی و آموزشی در مرز ولایت سرخان‌دریا و ترمذ، افزایش صادرات زراعتی افغانستان، امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان، احیای آبدات فرهنگی و هنری و حفظ میراث‌های فرهنگی مشترک از دیگر پروژه‌های شامل برنامه‌ی عمل هستند.

وزارت خارجه در ادامه گفته که قرار است یک گروه پالیسی‌ساز در سطح رهبری افغانستان و اوزبیکستان و یک گروه تخنیکی شامل ۲۶ نهاد سکتوری از دو کشور در راستای اجرای پروژه‌های مشترک همکاری کنند.

این درحالی است که افغانستان، اوزبیکستان و پاکستان در چهاردهم دلو نقشه‌ی راه و سند برنامه‌ریزی و ساخت راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را در همایشی در شهر تاشکند، پایتخت اوزبیکستان امضا کرده بودند.

براساس معلومات وزارت خارجه، با ایجاد این خط آهن، گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برداشته شده است و رویای مشترک «اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان» تحقق می‌یابد.