دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو: افغانستان را پیش از زمان مناسب ترک نمی‌کنیم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که نیروهای ناتو افغانستان را پیش از زمان مناسب ترک نخواهند کرد.

استولتنبرگ این اظهارات را یک روز پیش از برگزاری نشست وزیران دفاع ناتو مطرح کرده است. این نشست قرار است برای دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۹ و ۳۰ دلو) به‌صورت آنلاین برگزار شود. در این نشست مأموریت ناتو در افغانستان و عراق بررسی می‌شود.

دبیرکل ناتو گفته که هیچ یک از متحدان ناتو نمی‌خواهند بیش از زمان لازم در افغانستان حضور داشته باشند، اما این کشور را پیش از زمان مناسب نیز ترک نخواهند کرد.

استولتنبرگ همچنان گفته است که ناتو از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و تا رسیدن به صلح به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان نیز ادامه می‌دهد.

به گفته‌ی او، حضور ناتو در افغانستان براساس تعهد به صلح تنظیم شده است. او در عین حال از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته است که از فرصت تاریخی پیش‌آمده استفاده کرده و پیشرفت در روند صلح را سرعت بدهند.

دبیرکل ناتو همچنان از گروه طالبان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند و به تعهدات‌شان برای قطع رابطه با گروه‌های تروریستی دیگر عمل کنند.

او در ۲۹ جدی سال جاری نیز پس از تماس تلفنی با رییس‌جمهور اشرف غنی، در تویتی نوشته است که موضع ناتو درباره‌ی افغانستان تغییر نکرده و حضور نیروهای این سازمان در افغانستان مبتنی بر شرایط خواهد بود.

استولتنبرگ نوشته بود: «حضور ما مبتنی بر شرایط است. ما همچنان به نیروهای امنیتی افغانستان برای اطمینان از این‌که این کشور دوباره هرگز به لانه‌ی امن تروریزم بین‌المللی تبدیل نشود، کمک می‌کنیم.»

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا با طالبان، قرار بود نیروهای خارجی در ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند. طالبان تعهد سپرده بودند که روابط با دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را قطع می‌کند.

مقام‌های امریکایی و ناتو اما پیشتر گفته بودند که طالبان به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه متعهد اند و آن‌را عمل کرده‌اند.