گاز مایع

افزایش بهای مواد سوختی؛ «پرچون‌فروشان از آتش‌سوزی اسلام‌قلعه سوءاستفاده کرده‌اند»

وزارت صنعت و تجارت کشور می‌گوید که شماری از پرچون‌فروشان مواد نفتی و گاز مایع و همچنان برخی از تانک‌های تیل در کابل از آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه هرات سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

فواد احمدی، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت امروز (چهارشنبه، ۲۹ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که افزایش بهای جهانی نفت، سوءاستفاده‌ی تاجران از آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه و اعتصاب اتحادیه‌ی ترانسپورت‌های خصوصی در افزایش قیمت‌ها نقش داشته است.

آقای احمدی همچنان گفت که قبل از آتش‌سوزی در اسلام‌قلعه، مواد سوختی کافی در ذخیره‌گاه‌های تاجران ذخیره شده بود و اکنون شماری از پرچون‌فروشان و تانک‌های تیل به‌گونه‌ی خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

او افزود که وزارت صنعت و تجارت در همکاری با نهادهای ذی‌ربط از جمله شهرداری کابل اقداماتی را به‌خاطر برخورد با افراد سوءاستفاده‌جو روی‌دست گرفته‌اند.

از سوی هم، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت که اعتصاب کاری اتحادیه‌ی ترانسپورت‌های خصوصی و رانندگان نیز در افزایش قیمت مواد سوختی تأثیر داشته است.

رانندگان از نزدیک به ۲۰ روز به این طرف به دلیل آنچه که اخاذی از سوی پاسگاه‌های امنیتی مستقر در مسیر شاه‌راه‌ها می‌خوانند، دست به اعتراض زده‌اند. در نتیجه‌ی این اعتراضات، شاه‌راه‌های کابل – بلخ و کابل – قندهار به‌روی موترهای باربری مسدود شده است.

آقای احمدی اما گفت که این مشکل در نتیجه‌ی گفت‌وگوهایی که تا کنون انجام شده، در حال حل شدن است و به‌زودی به اعتصاب کاری رانندگان نقطه‌ی پایان گذاشته خواهد شد.

در روزهای اخیر بهای مواد سوختی در بازارهای کابل افزایش یافته است. در حال حاضر هر کیلوگاز مایع به بیش از ۶۵ افغانی به فروش می‌رسد. بهای یک لیتر تیل دیزل نیز به حدود ۵۰ افغانی رسیده است. این موضوع انتقاد شماری از نمایندگان مجلس را نیز در نشست عمومی امروز این مجلس در پی داشت.

نمایندگان ضمن تأکید بر حل مشکل رانندگان اعتصاب‌کننده، همچنان گفتند در صورتی که به این مشکل به‌زودترین فرصت رسیدگی نشود، قیمت‌ها بیش از این نیز افزایش خواهد یافت و ضرر آن‌را مردم عام متقبل خواهند شد.

در همین حال، طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که گزمه‌های سیار در مسیر شاه‌راه‌ها به‌خاطر نظارت از عمل‌کرد پولیس در نقاطی که شکایات از اخاذی وجود داشت، ایجاد شده است.

آقای آرین امروز (چهارشنبه، ۲۹ دلو) در یک کلیپ ویدیویی گفته است که تلاش می‌شود تا مشکل اخاذی در مسیر شاه‌راه‌ها به‌گونه‌ی کامل بررسی و به صفر کاهش یابد.

آرین همچنان گفته است که شماری از رانندگان و شرکت‌های ترانسپورتی نیز به بهانه‌ی این که پولیس در مسیر شاه‌راه‌ها اخاذی می‌کنند، در تبانی با مسئولان شرکت‌های خصوصی می‌خواهند اموال‌شان را از این مسیرها انتقال دهند.

او گفته است: «تعدادی از دریورها [رانندگان] و ترانسپورترها هم به بهانه‌ی این که پولیس در مسیر شاه‌راه از پیش‌شان پیسه می‌گیرند، با مسئولین شرکت‌های ترانسپورتی خود سازش می‌کنند و یا از پیش‌شان پیسه می‌گیرند و یا به غرض تبانی و زمینه‌سازی و معامله، تلاش می‌کنند اموال خود را انتقال بدهند از مسیر شاه‌راه‌ها.»

سخن‌گوی وزارت داخله افزوده است که یافته‌هایی در این مورد نزدشان وجود دارد. آرین تأکید کرده است که در این زمینه از سوی وزارت داخله اقدامات اساسی صورت می‌گیرد و با هر کسی که اخاذی کند، براساس قانون همرایش برخورد می‌شود.