دفتر ریاست جمهوری: حامد کرزی در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کند

دفتر حامد کرزی، رییس جمهوری کشور گفته است که آقای کرزی در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری از نامزد مشخصی حمایت نخواهد کرد. ایمل فیضی، سخن‌گوی آقای کرزی در مصاحبه با بخش پشتوی بی‌بی‌سی گفته است که رییس جمهوری افغانستان از مدتی به این‌سو با شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی و بزرگان قومی ‌در مورد مسایل سیاسی کشور از جمله انتخابات و «مسایل ملی دیگر» نشست‌های مشورتی داشته است. آقای فیضی گفت که نشست‌های مشابه در آینده ادامه خواهد داشت؛ اما این به این معنا نیست که حامد کرزی به دنبال حمایت از شخص خاصی در انتخابات آینده باشد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که اخیرا شماری از رسانه‌ها در کابل به نقل از یک سخن‌گوی جبهه‌ی ملی گزارش کردند که آقای کرزی در گفت‌وگو با چهره‌های جهادی، گفته که در انتخابات ۱۶ حمل ۱۳۹۳ از عبدالرب رسول سیاف از سران جهادی، اعلام پشتیبانی خواهد کرد.

روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم اخیرا در گزارشی نوشته است که حامد کرزی با شماری از چهره‌های جهادی در دفتر کار خود ملاقات کرده و از برخی از شخصیت‌های با‌نفوذ از جمله عطا محمد نور، والی بلخ خواسته که با طرح حمایت از نامزدی آقای سیاف، توافق کند.

سخنگوی رییس جمهوری هم‌چنین افزود: «موضوعاتی که در این رابطه در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده است، کاملا بی‌اساس است». مرحله‌ی ثبت نام رسمی ‌نامزدان ریاست جمهوری افغانستان یک ماه بعد شروع می‌شود، در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور اما، از حالا نام نامزدان احتمالی این انتخابات سر زبان‌هاست.

شورای هم‌کاری احزاب که متشکل از ۲۲ حزب و ائتلاف سیاسی است، اعلام کرده که تاکنون انوارالحق احدی، وزیر تجارت، دکتر عبدالله عبدالله، رهبر ایتلاف ملی و حنیف اتمر، عضو هیأت رهبری حزب حق و عدالت، به نامزدی در انتخابات آینده تمایل نشان داده‌اند. طبق قانون اساسی افغانستان، حامد کرزی که در دو دور گذشته این سمت را حفظ کرده است، حق نامزد شدن در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری را ندارد.

«حامد کرزی نیت مداخله در انتخابات را ندارد»

هم‌زمان شماری از منتقدان سیاسی حکومت در ماه‌های اخیر گفته‌اند که آقای کرزی‌، در تلاش رقم زدن انتخابات به نفع خود و نامزد خاص مورد نظر خود است. ایمیل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهوری تأکید کرد که آقای کرزی «نیت» مداخله در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری را ندارد. او گفته که رییس جمهوری می‌داند که اگر در انتخابات مداخله کند، به ضرر شخصیت و آینده‌ی او خواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *