کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر: در کم‌تر از ده روز گذشته ۱۲ غیرنظامی در نُه ولایت کشته شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در ۱۵ رویداد جداگانه در کم‌تر از ده روز گذشته دست‌کم ۱۲ غیرنظامی به‌شمول پنج کودک کشته و ۲۴ غیرنظامی دیگر به‌شمول سه کودک زخمی شده‌اند.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر که امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ دلو)‌ منتشر شده، آمده است که این تعداد غیرنظامیان از ۲۲ تا ۳۰ دلو در ولایت‌های هلمند، هرات، فاریاب، قندوز، ننگرهار، بلخ، کابل، دایکندی و غور کشته و زخمی شده‌اند.

درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان، انفجار موترسایکل بمب‌گذاری‌شده، انفجار ماین طالبان، حمله‌ی مستقیم جنگ‌جویان گروه طالبان، شلیک پولیس و اصابت هاوان دولت و طالبان عوامل تلفات این تعداد غیرنظامیان گفته شده است.

کمیسیون حقوق بشر یک‌بار دیگر نسبت به کشتار غیرنظامیان به‌ویژه کودکان، زنان، فعالان رسانه‌ای، مدنی و حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون از دولت و طالبان خواسته است که قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت و خشونت‌ها را متوقف کنند. کمیسیون از دولت و طالبان همچنان خواسته است که به میز مذاکره برگردند.

در بخشی از اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر، از نهادهای مسئول نیز خواسته شده است که با نشر دست‌آوردهای‌شان در مورد شناسایی عاملان قتل‌های هدفمند و محاکمه‌ی آنان، عدالت را برای آسیب‌دیدگان و قربانیان تأمین کنند.

این کمیسیون به‌صورت مشخص از گروه طالبان خواسته است که از حمله بر غیرنظامیان و استفاده از ماین‌های مقناطیسی و کنارجاده‌ای را متوقف کنند.

اخیرا انفجار ماین‌های مقناطیسی و کنارجاده‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله شهر کابل افزایش یافته است. هرچند هیچ گروهی به‌شمول طالبان مسئولیت این رویدادها را به‌گونه‌ی رسمی بر عهده نمی‌گیرد، اما مقام‌های دولت افغانستان طالبان را مسئول می‌دانند.