لوید آستین، وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا: با «شتاب و بی‌نظمی» از افغانستان خارج نمی‌شویم

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در پایان دومین روز نشست وزیران دفاع سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به متحدان این پیمان اطمینان داده است که امریکا با شتاب و بی‌نظمی از افغانستان خارج نمی‌شود.

در بیانیه‌ی آقای آستین که از سوی وزارت دفاع امریکا منتشر شده، آمده است که امریکا در حال بررسی کامل شرایط توافق‌نامه با طالبان است تا مشخص شود که آیا دو طرف به این شرایط پایبند بوده‌اند یا نه.

او تأکید کرده است که ایالات متحده به تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در افغانستان متعهد است و در تمام مراحل با متحدانش مشورت خواهد کرد.

نشست دو روزه‌ی وزیران دفاع ناتو که برای بررسی مأموریت این پیمان به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، روز گذشته (پنج‌شنبه، ۳۰ دلو) بدون هیچ تصمیمی در مورد حضور آینده‌ی نیروهای ناتو در افغانستان، پایان یافت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته در تویتی نوشت: «وزیران دفاع ناتو درباره‌ی افغانستان بحث کردند. ما با معضلات زیادی روبه‌رو هستیم و گزینه‌ی آسان وجود ندارد. ما تصمیم نهایی در مورد حضور آینده‌ی خود نگرفته‌ایم، اما درحالی‌که مهلت ۱ می نزدیک می‌شود ما به مشوره و هماهنگی به‌عنوان یک اتحاد ادامه می‌دهیم.»

ناتو درحال حاضر نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی در افغانستان دارد. این نظامیان از ۳۶ کشور به‌شمول ایالات متحده‌ی امریکا اند و به آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای مشغولند. شمار نیروهای امریکایی در افغانستان هم‌اکنون ۲۵۰۰ نفر است.

براساس توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، قرار بود نیروهای خارجی تا ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند،‌ اما اخیرا مقام‌های ناتو و امریکایی گفته‌اند که طالبان به تعهداتش عمل نکرده‌اند.

طالبان اما این ادعا را رد کرده و بر خروج نظامیان خارجی از افغانستان در ماه می تأکید کرده‌اند. این گروه همچنان هشدار داده است در صورتی که نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، هدف حملات نظامی جنگ‌جویان این گروه قرار خواهند گرفت.