زلمی رسول وارد میدان انتخابات می‌شود

 

درحالی که کم‌تر از یک ماه تا شروع رسمی ثبت نام نامزدان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1393‌ باقی مانده است، کم کم جهت‌گیری‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی نیز آشکار و معرفی می‌شوند. بر‌اساس تازه‌ترین اطلاعاتی که روزنامه‌ی اطلاعات روز بدان دست یافته است، تیم حکومت به‌زودی نامزد خود را برای انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری مشخص می‌کند.

یک منبع موثق در تماس تیلفونی با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری یک موضوع مهم برای تمامی شهروندان افغانستان است. ما با درک این حساسیت از مدت‌ها قبل مصروف چانه‌زنی و گفت‌وگو بر سر یک کاندید مورد قبول همه‌ی ملت افغانستان بودیم. سرانجام با توافق اکثریت اعضای این تیم، داکتر زلمی رسول به عنوان نامزد تیم حکومت وارد کارزار انتخابات خواهد شد». این منبع هم‌چنان افزود که قرار است تیم حکومت به‌زودی نامزدی زلمی رسول برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری را به صورت رسمی اعلام نماید.

درحالی‌ هر‌روز به برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم که هنوز جریان های تأثیرگذار بر انتخابات نامزدهای شان را معرفی نکرده‌اند. اما نامزد شدن زلمی رسول با حمایت تیم حکومت‌ که متشکل از تعداد زیادی از وزیران برحال کابینه، معاونان، سفیران و شماری از شخصیت های سیاسی است، می‌تواند تب انتخابات را بیش‌تر کند و بحث‌های انتخاباتی را داغ‌تر.

این درحالی است که قرار است به‌زودی نامزدان شماری از جریان‌های دیگر نیز مشخص شود. زمزمه‌هایی وجود دارد که جبهه‌ی ملی و ائتلاف ملی بر سر معرفی یک نامزد مشترک به توافق‌های اولیه دست یافته‌اند؛ اما تلاش‌های این دو ائتلاف برای جلب حمایت حزب حق و عدالت و افغان ملت به نتیجه‌ای دل‌خواه نرسیده است.

هم‌چنان زمزمه‌هایی وجود دارد که گفت‌وگوهای انتخاباتی میان اشرف غنی احمد‌زی، علی احمد جلالی و زلمی خلیل‌زاد جریان دارد. قرار است این سه چهره‌ی سیاسی نیز در هفته‌ی جاری پس از بازگشت زلمی خلیل‌زاد از آمریکا با هم بحث و گفت‌وگو کنند و تصمیم شان را در مورد انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری اعلام نمایند.

حالا، پس از مشخص شدن نامزدی زلمی رسول به عنوان کاندید تیمی که بیش‌تر اعضای آن را وزیران برحال حکومت تشکیل می‌دهد، بازار انتخابات داغ‌تر خواهد شد و چانه‌زنی‌ها بر سر صف‌آرایی‌ها گسترده‌تر و سریع‌تر. زلمی رسول درحالی به عنوان نامزد تیم حکومت به میدان انتخابات وارد می‌شود که قبل از این زمزمه‌هایی وجود داشت که حامد کرزی خواستار حمایت عطا محمد نور از نامزدی عبدالرب رسول سیاف شده است. اما سخن‌گوی ریاست جمهوری، مداخله‌ی حامد کرزی در انتخابات را بی‌اساس خواند وشایعات مربوط به حمایت کرزی از نامزدی سیاف را دروغ عنوان کرد.

زلمی رسول از ماه‌ جنوری سال 2010 تا کنون به عنوان وزیر امور خارجه‌ی کشور ایفای وظیفه می‌نماید و یکی ازچهره‌های میانه‌رو حکومت قلم‌داد می‌شود. زلمی رسول یکی از افراد نزدیک و قابل اعتماد برای رییس جمهور کرزی است که ممکن است حامد کرزی نیز در انتخابات ریاست جمهوری از وی حمایت کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *