ولسوالی جاغوری

تشکیل حدود ۳۰۰ نیروی خیزش مردمی در «جاغوری» غزنی لغو می‌شود

منابع در ریاست عمومی امنیت ملی و ولایت غزنی تأیید می‌کنند که تشکیل حدود ۳۰۰ نیروی خیزش مردمی برای ولسوالی جاغوری این ولایت، لغو می‌شود.

یک منبع حکومتی در ولسوالی جاغوری که نخواست نامش در خبر ذکر شود، امروز (دوشنبه، ۴ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت که تصمیم لغو تشکیل این نیروها از سوی «مرکز» به این ولسوالی ابلاغ شده است.

او گفت که دلیل لغو تشکیل نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی جاغوری از سوی دفتر شورای امنیت ملی و ریاست عمومی امنیت ملی، کمبود بودجه خوانده شده است.

در همین حال، این منبع افزود که حکومت محلی در جاغوری به‌دلیل موجودیت تهدیدات در نوارمرزی این ولسوالی، با این تصمیم مخالفت کرده و خواهان حفظ تشکیل نیروهای خیزش مردمی شده است.

او تأکید کرد: «با وجودی که دشمن درحال حاضر در ولسوالی‌های قره‌باغ، مُقُر و گیلان غزنی و ولسوالی‌های خاک‌افغان و شاه‌جوی زابل فعالند، الغای تشکیل نیروها پیامد منفی [بر امنیت] جاغوری دارد.»

منبع افزود که درخواست حفظ تشکیل نیروهای خیزش مردمی با دفتر شورای امنیت ملی و مقام ولایت غزنی شریک شده است.

از سویی هم، او گفت که هم‌اکنون حدود ۳۰۰ نیروی خیزش مردمی در پاسگاه‌های‌شان در جاغوری مستقرند و دستور خروج آنان تاکنون از سوی دفتر شورای امنیت ملی و ریاست عمومی امنیت ملی صادر نشده است.

در همین حال، یک منبع در ریاست عمومی امنیت ملی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد که تصمیم برای بیرون‌کشیدن نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی جاغوری گرفته شده است. او گفت این تصمیم به‌دلیل اینکه ضرورت حضور نیروهای خیزش مردمی در جاغوری دیده نمی‌شود، گرفته شده است.

منبع افزود: «در ولسوالی جاغوری، فعلا قطعه‌ی مفرزه‌ی ۵۰ نفری امنیت ملی فعال است. کماندوهای ارتش جابه‌جا شده‌اند و ارتش منطقوی در آن جا فعال شده‌اند…. فعلا ما کدام مشکل [امنیتی] در جاغوری نداریم.»

از سویی هم، او گفت که تصمیم برای کاهش نیروهای خیزش مردمی مختص به ولسوالی جاغوری نبوده، بلکه یک تصمیم عام است و در سطح کشور گرفته شده است.

او تأکید کرد در جاهایی که ضرورت حضور نیروهای خیزش مردمی دیده نشود، تشکیل این نیروها لغو و به‌جای آن در نقاطی که ضرورت این نیروها دیده شود، تشکیلات اضافه می‌شود.

ولسوالی جاغوری از ولسوالی امن در ولایت جنوب‌شرقی غزنی است. این ولسوالی به‌دلیل ناامن‌بودن ولسوالی‌های هم‌جوار آن هرازگاهی شاهد حملات طالبان در گذشته بوده است. جنگ‌جویان طالبان در ماه عقرب سال ۱۳۹۷ خورشیدی حملات سمهگین بر بخش‌هایی از این ولسوالی راه‌اندازی کردند.