هواپیمای آریانا

یک فروند هواپیمای آریانا به دلیل «تخطی» در مسکو توقیف شده است

شماری از مسافران افغان در مسکو می‌گویند که به هواپیمای شرکت هوایی آریانا که قرار بود آنان را به کابل منتقل کند، از دو روز به این طرف بنابر دلایلی اجازه‌ی پرواز داده نشده است.

یکی از مسافران که نخواست نامش در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که پرواز این هواپیما قرار بود حوالی ساعت ۱:۰۰ بامداد روز ۲۳ فبروری/۵ حوت انجام شود، اما با گذشت دو روز، این پرواز انجام نشده و تکت‌ها نیز فسخ شده است.

این مسافر همچنان گفت که دلیل انجام نشدن پرواز نیز به مسافران مشخص نشده است،‌ اما امکان دارد مشکلات حقوقی سبب توقیف هواپیمای آریانا شده باشد.

به گفته‌ی او، مسئولان شرکت هوایی آریانا در مسکو به مسافران وضاحت درست نداده و در کنار ضیاع وقت، پول هنگفت مسافران نیز در هتل و رستورانت‌ها هزینه شده است.

در همین حال، همایون محتاط، مستشار وزیر مختار در سفارت افغانستان در روسیه می‌پذیرد که به هواپیمای شرکت هوایی آریانا به مقصد کابل اجازه‌ی پرواز داده نشده است.

آقای محتاط به روزنامه اطلاعات روز گفت که یک فروند هواپیمای شرکت هوایی آریانا در ۲۹ ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی پیش از تسلیمی اسناد گمرکی، از مسکو به مقصد کابل پرواز کرده و به این دلیل به تخطی اداری هوانوردی متهم شده است.

به‌گفته‌ی محتاط، طی مراحل اسناد گمرکی شرکت آریانا را یک شرکت خصوصی به پیش می‌برد، اما این شرکت در زمینه غفلت کرده و اسناد را ۱۱ دقیقه پس از پرواز، به تاور «برج» فرودگاه تسلیم داده است.

مستشار وزیر مختار سفارت افغانستان در روسیه توضیح داد که مسئولان روسی طی ایمیلی به شرکت آریانا، از این شرکت خواسته است که در اول ماه مارچ سال جاری میلادی در یک جلسه حاضر شود. آقای محتاط گفت که هواپیمای آریانا ممکن است با جریمه‌ی کوچک مواجه شود و یا احتمال دارد بخشیده شود.

محتاط ابراز امیدواری کرد که این مشکل هرچه زودتر رفع و به هواپیمای آریانا اجازه‌ی پرواز داده شود. او هرگونه مشکل امنیتی به‌خاطر توقیف این هواپیما را رد کرد.

از سوی هم، شرکت هوایی آریانا ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر توقیف هواپیمای این شرکت در مسکو را رد کرده، می‌گوید که مشکلات تخنیکی سبب تأخیر در انجام پرواز شده است.

مصطفی، یکی از کارمندان بخش خدمات مشتریان شرکت هوایی آریانا به روزنامه اطلاعات روز گفت که تکت مسافران فسخ نشده و قرار است امشب یا فردا (پنج‌شنبه، ۷ حوت) هواپیما به مقصد کابل پرواز کند.