انتخابات، اتهام و انکار بی‌پایان تقلب

عرفان مهران

دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی روز گذشته نوار صوتی‌ای منسوب به محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری را منتشر کرد که در آن آقای خلیلی به نفع تیم تحول و تداوم صحبت می‌کند. آن‌گونه که اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گویند، آقای خلیلی در یک نشست محرمانه با اعضای حزب خود، از پیروزی قطعی اشرف غنی احمدزی سخن می‌گوید. در این فایل صوتی شنیده می‌شود که هم رییس جمهور و هم جامعه‌ی جهانی مصمم اند تا از پیروزی اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند. اما عباس بصیر، رییس دفتر معاون دوم رییس جمهور‌ این فایل صوتی را جعلی خوانده و هدف آن را سیاسی دانسته است. آقای بصیر در یک کنفرانس خبری توضیح داده است که بخش‌هایی از این نوار صوتی سخنان آقای خلیلی است، اما بخش‌هایی که ادعای پیروزی تیم تحول و تداوم در انتخابات می‌باشند، ساختگی و جعلی است.

نشر این فایل صوتی توسط تیم اصلاحات و هم‌گرایی از دو جهت مورد تأمل است. اول‌ این‌که باید صحت و سقم این مسئله مشخص شود. نسبت این صدا با معاون دوم رییس جمهور تا کنون مورد تردید است و تنها در حد یک اتهام از سوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی مطرح شده است. بنا‌براین، برای روشن شدن مسئله بایست تحقیق جدی صورت گیرد و روشن شود که آیا این صدا و اسنادی را که تیم اصلاحات و هم‌گرایی نشر کرده، حقیقی است یا آن‌گونه که آقای بصیر می‌گوید، این اسناد جعلی است و با انگیزه‌های سیاسی صورت نشر شده است. در حال حاضر، داوری در باب صدق و کذب این سند اندکی دشوار است و ایجاب می‌کند تا هردو طرف این قضیه برای اثبات حقانیت خود، اقدامات لازم را به عمل آورند.

نکته‌ی دیگر، نفس وجود بازی خطرناک با سر‌نوشت مردم و مهندسی فرایند انتخابات است. در صورتی که صدای منسوب به معاون دوم رییس جمهور درست باشد، پیام آن این است که هیچ ملاحظه‌ای قانونی در فرایند انتخابات وجود نداشته و تیم تحول و تداوم در تبانی با حکومت افغانستان و جامعه‌ی بین‌المللی، در تقلای پیروزی در معرکه‌ی انتخابات به هر طریق ممکن بوده است. این کار، اساسا خلاف ارزش‌های دموکراتیک و رعایت حق شهروندی مردم افغانستان و ارزش‌هایی است که مردم به آن دل بسته‌اند. صحبت‌هایی که منسوب به آقای خلیلی است، بیان‌گر عزم حکومت برای تقلب سازمان یافته و سیستماتیک درفرایند انتخابات بوده و از این جهت کل این فرایند را از اعتبار ساقط می‌سازد. اما اگر اثبات شود که این صدا مربوط به معاون دوم رییس جمهوری نیست، تیم اصلاحات و هم‌گرایی نیز در به وجود آمدن شرایط فعلی مقصر است. تیم اصلاحات تا کنون با اقدامات مختلف، سعی کرده است روند انتخابات را به چالش بکشد. هنوز مشخص نیست آیا تیم اصلاحات با اقدامات خود در صدد پیش‌رفت شفافیت فرایند انتخابات است یا این‌که با توسل به اقدامات کنونی، سعی در ایجاد بن‌بست در این پروسه دار‌د و به این طریق، به‌دنبال افزون‌خواهی و تحت فشار قرار دادن تیم رقیب می‌باشد. به هر حال، این اقدامات هر‌چه باشد و از جانب هر تیم، نشانی از وجود بازی خطرناک رهبران سیاسی و دولت‌مردان ما با سرنوشت مردم و این آب و خاک می‌باشد.

آن‌چه در شرایط کنونی بر مردم تحمیل می‌شود، دشوار و غیر قابل تحمل است. تحول و تداوم کنونی روند انتخابات زندگیِ مردم ضعیف و فقیر این مملکت را فلج ساخته است. اقتصاد کشور به رکود مواجه شده و سرمایه‌ها از کشور بیرون می‌شوند. مخالفان مسلح بخش‌های مختلف کشور را نا‌امن ساخته و وجهه‌ی جهانی افغانستان نیز به‌شدت مخدوش شده است. در چنین شرایطی، مسئله‌سازی فرصت‌های همکاری را از دو‌طرف سلب نموده و جهت‌گیری‌های موجود دشواری‌های جدیدی را پدید می‌آورد. به نظر می‌رسد‌ تیم‌های رقیب انتخاباتی دو‌باره به سمت رویا‌رویی در حرکت اند و طرح ایجاد حکومت وحدت ملی آن‌گونه که به نظر می‌رسید، ساده و آسان نبوده است.