شهر کابل

حفاظت از غیرنظامیان و کارمندان خدمات بشردوستانه نباید منتظر نتایج صلح باشد

بیانیه‌ی مشترک اتحادیه اروپا و دولت افغانستان:

اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در یک بیانیه‌ی مشترک گفته‌اند که حفاظت از غیرنظامیان، تأسیسات آموزشی و صحی و نیز کارمندان خدمات بشردوستانه نباید منتظر نتایج صلح باشد.

در این بیانیه که در سومین نشست گروه کاری ویژه اتحادیه اروپا و دولت افغانستان درباره‌ی حقوق بشر، حکومت‌داری خوب و مهاجرت صادر شده، آمده است که تنها توقف فوری خشونت‌ها می‌تواند سبب اعتماد به جدی بودن اراده‌ی طالبان برای توافقات سیاسی و ختم جنگ به حساب آید.

دو طرف در این بیانیه نسبت به ادامه‌ی صعودی خشونت‌ها «به شدت» ابراز نگرانی» کرده و افزایش کشتار هدفمند کارمندان رسانه‌ها، فعالان جامعه مدنی و مجریان قانون که مدافعان ارزش‌های دموکراتیک و جامعه‌ی باز هستند، را محکوم کرده‌اند.

طبق این بیانیه، اتحادیه اروپا از دولت افغانستان خواسته است که امنیت این افراد را تأمین و در مورد قتل‌های هدفمندی که تا کنون انجام شده، به‌صورت دقیق تحقیق کرده، عاملان را محاکمه و از اقدامات انجام شده به‌صورت کامل به مردم اطلاع‌رسانی کند.

اتحادیه اروپا همچنان احترام و ترویج حقوق بشردوستانه بین‌المللی را حیاتی خوانده و از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که به‌خاطر حفاظت از غیرنظامیان، این حقوق را رعایت کنند.

همین طور، در این بیانه‌ی مشترک آمده است که نمایندگان زنان، جوانان، اقلیت‌ها، افراد دارای معلولیت، مهاجرین و قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح حضور داشته باشد. همچنان در این بیانیه بر حفظ و تقویت دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته تأکید شده است.

در زمینه‌ی حکومت‌داری خوب، اتحادیه اروپا و دولت افغانستان بر انتخابات آزاد، عادلانه، معتبر، شفاف و فراگیر تأکید کرده و گفته‌اند که چنین انتخاباتی می‌تواند سبب انتقال مشروع قدرت شود.

مهاجرت، مبارزه با پول‌شویی و تمویل تروریزم، تطبیق قانون بر عاملان خشونت علیه زنان و کودکان و مبارزه با تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی از دیگر موضوعات مطرح شده در سومین نشست گروه کاری اتحادیه اروپا و دولت افغانستان بوده است.

سومین نشست گروه کاری ویژه اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در مورد حقوق بشر، حکومت‌داری خوب و مهاجرت روز چهارشنبه (۶ حوت) به‌صورت آنلاین برگزار شد. پائولو پمپلونی، معاون بخش آسیا – پسیفیک و خدمات خارجی اروپا و میرویس ناب، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی افغانستان ریاست مشترک این نشست را بر عهده داشته‌اند.

نشست بعدی گروه کاری اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در مورد حقوق بشر، حکومت‌داری خوب و مهاجرت قرار است سال آینده‌ی میلادی در شهر کابل برگزار شود.