نخستین پرواز کام‌ایر با خلبان زن
عکس: businessinsider

نخستین پرواز هواپیمای کام‌ایر با خلبان و خدمه‌های زن تاریخ‌ساز شد

شرکت هوایی خصوصی کام‌ایر نخستین پروازش را با خلبان و خدمه‌های زن انجام داده است. در تاریخ کشورهای جنوب آسیا این نخستین پروازی است که با خلبان و خدمه‌های زن انجام شده است.

محمدقاسم وفایی‌زاده، رییس اداره هوانوردی ملکی افغانستان گفته است که محدثه میرزایی، خلبان افغان و کپتان ویرونیکا بورسیوا با چهار خدمه پرواز زن هواپیمای نوع ایرباس ۷۳۷-۵۰۰ را در یک پرواز میان کابل و هرات به‌طور مستقل مدیریت کرده‌اند.

آقای وفایی زاده در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که اداره هوانوردی افغانستان این پرواز را نشانه‌ای از رشد حضور زنان در سکتورهای مختلف به‌ویژه سکتور هوانوردی می‌داند. او همچنان نوشته است که این اداره برای تقویت حضور زنان در سطح رهبری سکتور هوانوردی و در بخش‌های تخنیکی متعهد است.

از سوی هم، وبسایت «بزنس اینسایدر»، گفته است که این پرواز روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۶ حوت) از کابل به شهر هرات و برعکس آن از هرات به شهر کابل انجام شده و ۹۰ دقیقه زمان را در بر گرفته است.

جوش کاهیل، منتقد خدمات هواپیمایی و یوتیوبر که برای مستندسازی در این پرواز دعوت شده بوده، به اینسایدر گفته است که این پرواز هواپیمای کام‌ایر هیچ فرقی با پروازهای دیگر نداشته و کاملا راحت بوده است.

کاهیل همچنان به «بزنس اینسایدر» گفته است که خدمه‌های این پرواز نیز مانند خیلی جاهای دیگر، «مسلکی و رسمی» بوده‌اند. به گفته‌ی کاهیل، او در چندین برنامه‌ی راهنمای پروازهای بین‌المللی حضور داشته، اما هیچ تغییراتی را با این پرواز حس نکرده است.

جوش کاهیل همچنان گفته است که دیدن خلبان‌های زن در سراسر جهان، به‌ویژه در جامعه‌های مردسالار مانند خاورمیانه، بسیار نادر است، اما او امیدوار است که مستندش در مورد شرکت هوایی کام‌ایر سبب تغییر در جامعه شود و زنان بیشتری به سکتور هوانوردی بپیوندند.

او در عین حال گفته است درحالی که نخستین پرواز با خلبان و خدمه‌های پرواز یک دست‌آورد کلان است، اما در افغانستان به‌خاطر دلایل امنیتی تجلیل از این گونه دست‌آوردها بسیار کم است.

با این حال، در گزارش «بزنس انسایدر» آمده است که پرواز هواپیمای کام‌ایر به کشورهای اروپایی ممنوع است، اما به‌زودی پرواز کام‌ایر به فرانکفورت آلمان به کمک سربازرسی عملیات ایمنی پرواز ایاتا (انجمن ترانسپورت هوایی بین المللی) شروع می‌شود.

دیدگاه‌های شما
  1. جای افتخار است که اتباع اناثیه افغانیتان قادر به پرواز دهی طیاره شدند.
    امید بموفقیتهای زیادی نایل شوید.
    صرف نظر ازهمه مسایل باید شرایع دین مبین اسلام رادر نظر گرفته عمل نمایند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *