نکات قابل تأمل در گفتار منسوب به ‌کریم خلیلی

فرهاد خراسانی

دیروز دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی فایل صوتی‌ای را به نشر رساند و مدعی است که این فایل صوتی مربوط به محمدکریم خلیلی، معاون دوم رییس جمهور و رهبر حزب و حدت اسلامی می‌باشد. محمدکریم خلیلی در این نوار صوتی به هوادارانش چنین می‌گوید:

«من هم صحبت‌هایی با جلالت‌مآب رییس جمهوری افغانستان داشتم و هم با دوستان جهانی {جامعه‌ی جهانی} و دوستان بین‌المللی ما به ما وعده کردند که با استفاده از هر ابزار و فرصتی باید به نفع این تیم استفاده صورت گیرد، ولو که این ابزار خلاف ساز‌و‌کارهای انتخاباتی باشد». (‌بی‌بی‌سی). اما عباس بصیر، مسئول دفتر محمد کریم خلیلی در یک کنفرانس خبری فایل صوتی منسوب به خلیلی را جعلی خواند و گفت که این نوار صوتی نمی‌تواند ثابت بسازد که خلیلی در تقلب‌های انتخاباتی نقش داشته است و نیز نشر این نوار صوتی را از سوی دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی، عملی عقده‌مندانه خواند و هم‌چنین گفت که خلیلی به عنوان یک شهروند و رهبر سیاسی که سه دهه در تحولات سیاسی افغانستان نقش مهم داشته است، حق دارد که موضع سیاسی خویش را در قبال انتخابات بیان کند.

نکات مهم ذیل در صحبت‌های خلیلی قابل تأمل اند:

  •  آقای خلیلی به هواداران و اعضای برجسته‌ی حزب و‌حدت اسلامی تأکید می‌کند که در دور دوم انتخابات پیروزی از آنِ نامزد و تیم مورد حمایت شما‌ست و دلیل پیروزی نامزد مورد حمایت‌شان را این عنوان می‌کند که رییس جمهور کرزی و جامعه‌ی جهانی از پیروزی داکتر اشرف غنی از هر راه و فرصت ممکن حمایت می‌کنند‌ و به هوادارانش بر بنیاد این دلیل تأکید می‌کند که از هر ابزار باید برای پیروزی نامزد و تیم مورد حمایت‌شان استفاده کنند، حتا اگر این ابزار‌‌ خلاف هنجارهای انتخاباتی باشد.

از این حرف‌های آقای خلیلی به‌خوبی روشن می‌شود که رهبری دولت در امور انتخابات بی‌طرفانه عمل نکرده است و اراده‌ای از جانب اعضای رهبری ارشد حکومت وجود داشته است که نامزد‌ خاصی به پیروزی برسد و برای تحقق پیروزی‌شان از هر وسیله‌‌ی ممکن باید استفاده شود. این مسئله این واقعیت را برجسته می‌سازد که رهبران سیاسی و کسانی که رهبری نظام را به عهده دارند، به دموکراسی و ارزش‌های آن باور‌مند نیستند و برنامه‌ای برای تقویت ارزش‌های دموکراتیک ندارند.

  •  از صحبت‌های خلیلی به‌خوبی استنباط می‌شود که او هنوز به الگوی رهبری مدرن باورمند نیست و نمی‌تواند نقش یک رهبر سیاسی آگاه و باور‌مند به ارزش‌های مدرن را بازی کند. این مسئله این واقعیت را برجسته می‌سازد که خلیلی و تمامی رهبران سنتی دیگر نمی‌توانند با شیوه‌های سنتی نقش رهبری کارا و مؤثری را در جامعه داشته باشند.

سوالی که مطرح است، این است که آیا دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی بر علاوه‌ی این‌که نشان دهد، رهبران حکومت در سازمان‌دهی تقلب دست داشته‌اند، کدام انگیزه‌ی دیگری هم در نشر این فایل داشته است؟

پاسخ این است که دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی دو هدف را از نشر این فایل دارد: یک، می‌خواهد نشان دهد که حکومت در تقلب‌های سازمان یافته نقش دارد و می‌خواهد از این طریق فشار ایجاد کند که خواست‌هایش‌ در زمینه‌ی چگونگی تفتیش آرا از کمیسیون انتخابات و دسته‌ی انتخاباتی رقیب، پذیرفته شوند و نیز به سازمان ملل‌، ایالات متحده و نهاد‌های دیگر جهانی برساند که پیروز اصلی انتخابات می‌باشد.

هدف دیگر این است که خواسته است از فروپاشی این تیم جلوگیری کند و زمینه‌ی تفاهم و تعامل سیاسی شخصیت‌های با‌نفوذ از درون این تیم را با تیم رقیب انتخاباتی، محدود کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *