امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری

امرالله صالح: حزب «غیرقانونی» تحریر دست از تبلیغ ضدنظام بردارد

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که حزب تحریر در وزارت عدلیه‌ی افغانستان ثبت نیست و این حزب باید دست از فعالیت‌های غیرقانونی و تبلیغ ضد نظام بردارد.

آقای صالح که صبح امروز (یک‌شنبه، ۱۰ حوت) یک‌صدودوازدهمین تصمیم جلسات شش‌ونیم میثاق امنیتی کابل را در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود منتشر کرده، گفته است که حزب تحریر پس از این تا زمانی که در وزارت عدلیه ثبت نشود، حق تجمع و تبلیغ را ندارد.

صالح همچنان نوشته است که دولت افغانستان حزب تحریر را به رسمیت نمی‌شناسد و تا زمانی که مشکل حقوقی این حزب حل نشود، هر گونه فعالیت «از نام و نشانی این شبکه‌ی مجهول غیرقانونی خواهد بود».

معاون نخست ریاست‌جمهوری افزوده است که شماری از فعالان حزب تحریر با گروه‌های تروریستی تبانی نزدیک فکری دارند. به گفته‌ی او، قرار است در آینده‌ی نزدیک پالیسی چگونگی برخورد حقوقی و قانونی با فعالان حزب تحریر به بحث گرفته شود.

آقای صالح از افرادی که خود را عضو حزب تحریر می‌دانند، خواسته است که تا زمان تدوین پالیسی حقوقی، دست از تبلیغ ضد نظام و فعالیت بردارند.

حزب تحریر را یک روحانی فلسطینی در ۱۹۵۳ تأسیس کرده است. این حزب تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود می‌داند. فعالیت حزب تحریر در افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، عبدالله عبدالله که در آن زمان سمت ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی را بر عهده داشت، گفته بود که حزب تحریر در افغانستان به‌عنوان شاخه‌ی غیرنظامی گروه‌های تروریستی به‌صورت گسترده فعالیت می‌کند.