گلبدین حکمتیار

پایان مهلت حزب اسلامی به حکومت؛ حکمتیار از راه‌اندازی اعتراضات گسترده در کابل خبر داد

همزمان با پایان مهلت ده روزه‌ی حزب اسلامی به حکومت در مورد رهایی زندانیانش، گلبدین حکمتیار، رهبر این حزب می‌گوید که فردا اعتراضات گسترده در شهر کابل راه‌اندازی می‌کند.

آقای حکمتیار که امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ حوت) در یک نشست خبری در کابل، صحبت می‌کرد، گفت که حکومت به تعهداتش در مورد رهایی زندانیان حزب اسلامی و فراهم‌سازی زمینه برای بازگشت و اسکان مهاجران با این حزب، عمل نکرده است.

او افزود: «به حکومت ده روز به خاطری ضرب‌الاجل تعیین کردیم که هیچ بهانه‌ای برایش نماند، اما در این مدت ارگ (حکومت) به مطالبات ما رسیدگی نکرد. ما تظاهرات خود را در کابل آغاز می‌کنیم.»

رهبر حزب اسلامی تأکید کرد که هواداران این حزب از ولایت‌های مختلف افغانستان فردا برای اشتراک در این تظاهرت به کابل خواهند آمد. او در ادامه افزود «برای اینکه به مردم در تظاهرات فردا آسیب نرسد، بهتر این است که ساکنان این شهر به چهار اطراف کابل بروند».

از سویی هم، گلبدین حکمتیار گفت در صورتی که به خواسته‌های این حزب رسیدگی نشود، اعتراضاتش را در بزرگ‌شهرهای دیگر افغانستان گسترش می‌دهد.

در همین حال او تأکید کرد که اگر دولت به‌خواسته‌های حزب اسلامی رسیدگی نکند، هواداران این حزب مسئولان حکومتی را وادار به «استعفا» می‌کنند.

 حکمتیار در بخشی از صحبت‌هایش همچنان گفت که تمامی راه‌های ممکن را برای رهایی حدود سه‌هزار زندانی حزب اسلامی و متباقی مفاد توافق‌نامه‌ی این حزب با حکومت طی کرده است، اما حکومت هنوز متعهد به انجام این توافق‌نامه نشده است.

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در ماه میزان سال ۱۳۹۵خورشیدی به امضا رسید. براساس این توافق‌نامه، دولت متعهد شده بود که تمامی زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.