گلبدین حکمتیار

حکمتیار: طالبان پوشش خاص را بر زنان و دختران تحمیل نکنند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از دستور طالبان درباره‌ی پوشش کامل صورت زنان انتقاد کرده و گفته است که این گروه پوشش خاصی را بر افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران تحمیل نکند که درباره‌ی آن در قرآن و سنت نص صریح نیامده است.

آقای حکمتیار این اظهارات را دیروز (جمعه، ۱۳ جوزا) در خطبه‌ی نماز جمعه بیان کرده است. او گفته است که صورت، دست و پا شامل عورت زنان نیست و به گفته‌ی او، در این زمینه اجماع نیز وجود دارد.

حکمتیار به حضور زنان در مراسم حج اشاره کرده و گفته است که در حج زنان نه صورت ‌شان‌را می‌پوشانند و دستان‌شان را.

او افزوده است که به مسئولین طالبان «سفارش می‌کنم که پوشش خاصی را به افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران تحمیل نکنند که درباره‌ی آن نه در قرآن و سنت نص صریح آمده است و نه در واجب و حرام بودن آن امر و نهی وجود دارد».

پیشتر حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور هم در واکنش به قیودات طالبان درباره‌ی حجاب زنان گفته بود که پوشش صورت، حجاب نیست، بلکه سنت برخی از کشورهای دیگر است.

او گفته بود که برقع هم از سنت‌های افغانستان نه، بلکه از بیرون وارد شده است. او درباره‌ی محدودیت اخیر طالبان علیه مجریان زن گفته بود که این زنان نباید از این دستور طالبان پیروی کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت برای زنان «بی‌حجاب»، «تنبیه» نیز در نظر گرفته است.

همه جناح‌ها با انتخابات و مراجعه به آرای مردم توافق کنند

رهبر حزب اسلامی در بخشی از این خطبه‌ی خود گفته است که «مخالفین نظام» اخیرا به‌دلیل «بی‌نتیجه‌بودن و ناموثربودن عملیات‌ بهاری‌شان»، طرحی برای حل بحران ارایه کرده‌اند. به گفته‌ی او، این طرح نه روشن است و نه هم موضع واحد؛ اما یک انکشاف تازه تلقی می‌شود.

حکمتیار گفته است که این طرح شامل سه خواست: مشارکت در قدرت و تشکیل حکومت موقت، حضور نیروهای خارجی تحت پوشش سازمان ملل و برگزاری انتخابات است.

از این میان حکمتیار از خواست برگزاری انتخابات استقبال کرده و گفته است که همه جناح‌ها با انتخابات و مراجعه به آرای مردم توافق کنند.

او افزوده است که نخست از طریق انتخابات شفاف و عادلانه و تحت مدیریت کامل کمیسیون مستقل انتخابات، شورای «ممثل ملت» تشکیل شود و این شورا هم در رابطه به حکومت جدید و درباره‌ی مسائل حاد و ملی، از جمله تصویب قانون اساسی نظام آینده و بیرق تصمیم نهایی اتخاذ کند.

حکمتیار گفته است که حکومت آینده، طبق رهنمود قانون اساسی جدید تشکیل شود و قدرت به‌گونه‌ی مسالمت‌آمیز و بدون تأخیر انتقال یابد. او گفته است که احزاب سیاسی تعهد کنند که راه‌های نامشروع رسیدن به قدرت را برای همیشه تحریم کنند.