نامه‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا به رییس‌جمهور غنی

امریکا هیچ گزینه‌ای به‌شمول خروج کامل در ماه می را از دور خارج نکرده است

نامه‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا به رییس‌جمهور غنی:

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در نامه‌ای به رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است درحالی که بررسی سیاست کشورش در قبال افغانستان جریان دارد، هیچ گزینه‌ای از دور خارج نشده و گزینه‌ی خروج کامل نیروهایش از افغانستان در ماه می را نیز در نظر دارند.

این نامه دو روز پیش از سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به‌دست رییس‌جمهور غنی رسیده و یک نسخه‌ی آن در اختیار روزنامه اطلاعات روز نیز قرار گرفته است.

وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است که چنین نامه‌ی مشابه را به عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز فرستاده است.

بلینکن در این نامه افزوده است که حتا با ادامه‌ی حمایت مالی کشورش از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی، او نگران است که اوضاع امنیتی افغانستان خراب‌تر شده و طالبان «سریعا» قلمرو بیشتری را در کنترل بگیرند.

او در این نامه نوشته است که دولت جو بایدن به این نتیجه رسیده است که بهترین راه برای پیشبرد منافع مشترک امریکا و افغانستان این است که تمام تلاش‌ها روی تسریع روند صلح متمرکز شود و تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان عمل کنند.

آنتونی بلینکن توضیح داده است که برای پیشبرد سریع و اساسی موضوعات به‌سوی یک توافق و آتش‌بس دایمی و جامع، دولت امریکا به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک در سطح ملی، منطقه‌ای و سازمان ملل است. به گفته‌ی این تلاش‌ها شامل چهار عنصر می‌شود.

بلینکن در این نامه نوشته است که در نخست، آن‌ها مشتاقند از سازمان ملل بخواهند که برای بحث بر سر رویکرد مشترک حمایت از صلح افغانستان، وزیران خارجه‌ی روسیه، چین، پاکستان، ایران، هندوستان و امریکا را گردهم جمع کند. به باور او،‌ این کشورها در ثبات افغانستان منافع مشترک محکم و پایدار دارند.

وزیر خارجه‌ی امریکا در ادامه نوشته است که او از زلمی خلیل‌زاد خواسته است تا طرحی را به‌منظور تسریع روند گفت‌وگوها و برقراری آتش‌بس با دولت افغانستان و طالبان شریک کند. بلینکن در عین حال تأکید کرده است که امریکا نمی‌خواهد این طرح را بر طرف‌ها [دولت و طالبان] تحمیل کند.

به گفته‌ی او، این طرح دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان را قادر می‌سازد تا روند صلح را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

آن‌گونه که او توضیح داده، این طرح اصول اساسی برای تعریف قانون اساسی و حاکمیت آینده‌ی افغانستان، نقشه‌ی راهی برای یک دولت جدید همه‌شمول و در نهایت اصولی است برای صلح همه‌جانبه و پایدار.

در این نامه از رییس‌جمهور غنی خواسته شده است که در مورد این طرح موضع سازنده گرفته و با زلمی خلیل‌زاد بحث کند.

عنصر سوم تلاش‌های امریکا در این نامه به درخواست از دولت ترکیه برای میزبانی یک نشست سطح بالای رهبری دولت و طالبان متمرکز شده است. از رییس‌جمهور غنی خواسته شده است که با دیگر مقام‌های باصلاحیت حکومت و نمایندگان حوزه‌ی جمهوریت در این نشست بپیوندند.

عنصر چهارم تلاش‌های امریکا در این نامه کاهش خشونت در افغانستان گفته شده است. بلینکن خطاب به غنی نوشته است: «ما با شما هم‌نظریم که تمام تلاش‌ها باید در راستای کاهش خشونت بسیار بلند در افغانستان باشد؛ خشونتی که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح را تضعیف و تلفات سنگین و غیرقابل قبول بر افغان‌ها وارد می‌کند.»

او گفته است طرحی را آماده کرده‌اند که براساس آن یک مرحله‌ی کاهش خشونت برای سه ماه درنظر گرفته شده است؛ طرحی که به گفته‌ی او،‌ به دنبال جلوگیری از حملات بهاری طالبان است.

یک‌پارچگی در حوزه‌ی جمهوریت

وزیر خارجه‌ی امریکا در این نامه بر یک‌پارچگی و همه‌شمول بودن در حوزه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان برای کارهای دشوار و الزامی پیش رو تأکید کرده است.

براساس این نامه، چنددستگی میان رهبران افغان در دهه‌ی ۹۰ میلادی فاجعه‌بار و ویرانگر بود و این بار پیش از امریکا، رهبران افغان نباید بگذارند که چنددستگی فرصت به‌میان آمده برای صلح را سبوتاژ کند.

در این نامه به نشست‌های رییس‌جمهور غنی با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، حامد کرزی و عبدالرب رسول سیاف اشاره شده و از آقای غنی خواسته شده است که به‌خاطر ایجاد اجماع روی اهداف مشخص در میز مذاکره با طالبان بر سر حکومت‌داری، تقسیم قدرت و اصول حمایتی اساسی، این نشست‌ها را به‌صورت گسترده ادامه دهد.

در نامه آمده است: «ما از تلاش‌های روی‌دست گرفته شده برای شکل‌گیری این جبهه‌ی متحد قاطعانه حمایت می‌کنیم.»

در پایان این نامه خطاب به غنی آمده است: «من این را برای شما واضح می‌کنم تا فوریت لحن من در مورد کار جمعی که در این نامه آمده است را درک کنید.»