رییس‌جمهور اشرف غنی

انتخابات زودهنگام؛ طرح غنی برای نشست استانبول

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد دولت افغانستان گزارش کرده است که رییس‌جمهور اشرف غنی طرح پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان را رد کرده و در مقابل طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن انتخابات ریاست‌جمهوری در ظرف شش ماه برگزار خواهد شد.

این مقام‌ها همچنان گفته‌اند که آقای غنی این طرح خود را در نشستی که قرار است در پیوند به صلح افغانستان در ترکیه برگزار شود، ارائه می‌کند.

یکی از این مقام‌های ارشد که نخواسته است نامش در خبر ذکر شود، به رویترز گفته است: «طرحی که ما می‌خواهیم در نشست استانبول مطرح کنیم، این است که اگر طالبان در مورد آتش‌بس توافق کنند، خواستار انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری خواهیم شد.»

یکی دیگر از این مقام‌ها نیز گفته است: «رییس‌جمهور هرگز موافقت نخواهد کرد که کنار برود و هر دولتی که در آینده تشکیل می‌شود، باید از طریق روند دموکراتیک تشکیل شود، نه یک معامله‌ی سیاسی.»

همچنان یک مقام ارشد سومی نیز گفته است که طرح رییس‌جمهور غنی شامل انتخابات احتمالی زودهنگام است. هرچند او زمان انتخابات را مشخص نکرده، اما گفته است که غنی این طرح خود را قبلا با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز شریک کرده است.

مقام‌های ارشد دولت افغانستان به رویترز همچنان گفته‌اند که به‌عنوان بخشی از طرح غنی، دولت او از سازمان ملل متحد خواهد خواست که انتخابات جدید را از نزدیک نظارت کند تا اطمینان یابد که از سوی تمامی طرف‌ها پذیرفته شده است.

طبق گزارش رویترز، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی امریکا برای صلح افغانستان در یازدهم حوت سال گذشته به کابل آمد. او در این سفر طرحی را زیر نام «دولت انتقالی صلح» به رهبران دولت افغانستان پیشکش کرد.

براساس این طرح، پس از حصول توافق بر سر مسایل اساسی و پس از شروع روند آنکارا، انتقال قدرت به دولتی انتقالی صورت می‌گیرد.

رییس‌جمهور غنی پیش از این نیز با طرح امریکا برای صلح افغانستان مخالفت کرده و به انتقال قدرت از طریق انتخابات تأکید کرده بود.