شهر کابل

شورای امنیت سازمان ملل: حملات هدفمند در افغانستان باید فورا متوقف شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به افزایش خشونت‌ها و حملات هدفمند در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری این حملات شده است.

اعضای شورای دفتر سازمان ملل متحد روز گذشته (جمعه، ۲۲ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این نوع حملات غیرنظامیان، کارمندان غیرنظامی دولت، فعالان رسانه‌ای، کارکنان نهادهای عدلی و قضایی، کارکنان نهادهای صحی، فعالان حقوق بشر، زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی را هدف قرار می‌دهد.

در اعلامیه، حملات هدفمند «شنیع» خوانده و محکوم شده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان خواستار محاکمه‌ی فوری و حتمی عاملان این حملات شده‌اند.

آنان تأکید کرده‌اند که باید تمامی طرف‌ها در هر شرایطی به تعهدات خود از جمله حمایت از غیرنظامیان و قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند. در اعلامیه گفته شده است که حملات هدفمند،‌ مصداق جنایت جنگی است.

در همین حال، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته‌اند که صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها به‌منظور دست‌یابی به آتش‌بس دایمی و جامع و همچنان یک توافق سیاسی فراگیر به‌هدف ختم جنگ تأمین می‌شود.

آنان همچنان تأکید کرده‌اند که زنان در این روند باید به‌گونه‌ی معنادار و برابر اشتراک داشته باشند.

از سویی هم، در اعلامیه طرف‌های شامل در مذاکرات به اقداماتی به‌هدف اعتمادسازی، کاهش خشونت و حسن‌نیت متداوم ترغیب شده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان در این اعلامیه نسبت به تهدید تروریزم برای افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر حملات و ترورهای هدفمند در بیشتر نقاط کشور از جمله پایتخت به‌صورت نگران‌کننده افزایش یافته است. مسئولیت بیشتر این حملات را شخص و یا گروهی به عهده نمی‌گیرد، اما دولت افغانستان همواره گروه طالبان را مسئول آن‌ها می‌داند.