یک عضو مجلس اعیان بریتانیا: افزایش حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان نیاز به پاسخ فوری دارد

لرد دیوید آلتون، عضو مجلس اعیان بریتانیا گفته است که افزایش حملات هدفمند علیه هزاره‌ها در افغانستان نیاز به پاسخ فوری دارد و جهان نمی‌تواند ساکت باشد.

او این موضوع را در ایکس در واکنش به گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان مطرح کرده است.

دیوید آلتون از گزارش بنت استقبال کرده و گفته است که یافته‌های این گزارش افزایش حملات هدفمند علیه هزاره‌ها را نشان می‌دهد.

او افزوده است: «یافته‌های افزایش هدف قراردادن هزاره‌ها نیاز به واکنش فوری دارد. جهان نمی‌تواند ساکت بماند.»

دیوید آلتون گفته است که از مقام‌های بریتانیایی، از جمله وزیر خارجه و نمایندگان پارلمان سؤالاتی را درباره‌ی آزار و اذیت هزاره‌ها مطرح کرده است.

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد گفته است که نگران افزایش حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان است‌.

این نمایندگی خواستار تحقیقات درباره‌ی حملات علیه هزاره‌ها شده است.

ریچارد بنت در گزارش خود در شورای حقوق بشر گفته است که دست‌کم هفت حمله را که بین سپتامبر ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ علیه هزاره‌های شیعه انجام شده، ثبت کرده است که در مقایسه با نُه ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

او افزوده است که بر اساس ارقام تأییدشده‌ی یوناما و داده‌های دریافتی‌اش، در عرض یک ماه، در سه حمله‌ی مرگ‌بار علیه هزاره‌ها که شاخه‌ی خراسان داعش مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفت، ۴۰ نفر کشته و ۸۶ نفر زخمی شده‌اند.

بنت در گزارش اخیر خود گفته است که به نظر می‌رسد حملاتی که هزاره‌ها را هدف قرار می‌دهد، گسترده و سیستماتیک است و مصداق جنایات بین‌المللی است.