آغاز نشست صلح مسکو؛ لاوروف: تأخیر در مذاکرات دوحه قابل قبول نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه می‌گوید که مذاکرات بین‌الافغانی در شهر دوحه، پایتخت قطر تاکنون نتایج مثبتی برای برقراری صلح در افغانستان در پی نداشته و تأخیر در این مذاکرات قابل قبول نیست.

آقای لاوروف که امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ حوت) در مراسم افتتاحیه‌ی نشست یک روزه‌ی صلح مسکو، صحبت می‌کرد، گفت امیدوار است که نشست امروز در مسکو به ایجاد شرایط برای دست‌یابی به پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی کمک کند.

 او همچنان افزود که همزمان با تأخیر در مذاکرات دوحه، وضعیت امنیتی در افغانستان در حال بدترشدن است. وزیر خارجه‌ی روسیه ابراز نگرانی کرد که همزمان با فرارسیدن فصل‌های بهار و تابستان، درگیری‌ها به‌صورت سنتی در افغانستان شدت یابد.

او تأکید کرد که درگیری‌ها میان طالبان و دولت در افغانستان، غیرنظامیان را نیز با خطر روبه‌رو کرده است.

در همین حال، سرگی لاوروف گفت که رسیدن به یک توافق سیاسی تنها راه ختم جنگ در افغانستان است.

او همچنان با اشاره به توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، تأکید کرد که دو طرف باید به تعهدات‌شان در این توافق‌نامه متعهد باشند.

نشست یک روزه‌ی مسکو در پیوند به صلح افغانستان امروز توسط کشورهای عضو گروه ۱+۳ (ترویکای توسعه‌یافته) به‌منظور سرعت‌بخشیدن به مذاکرات دوحه برگزار شده است. هیأت دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این نشست شرکت کرده است.

قرار است که آقای عبدالله در ادامه‌ی این نشست سخنرانی کند.

علاوه بر هیأت دولت، هیأت ده نفری گروه طالبان نیز به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر این گروه در قطر نیز شرکت کرده‌اند. هم‌اکنون ملا برادر در این نشست در حال سخنرانی است.

همچنان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز در این نشست شرکت کرده است. دولت روسیه پیشتر در دعوت‌نامه‌اش گفته بود که نمایندگانی از دولت افغانستان، گروه طالبان، کشورهای منطقه از جمله پاکستان و چین و همچنان امریکا در این نشست شرکت می‌کند.

روز گذشته شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته بود که رهبران و نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در این نشست، درباره‌ی تسریع روند مذاکرات صلح، تقویت مذاکرات دوحه، کاهش خشونت و تقویت یک افغانستان مستقل، خودکفا و عاری ازتروریزم و مواد مخدر بحث و تبادل نظر می‌کنند.