تماس تلفنی اتمر و قریشی

وزیران خارجه‌ی افغانستان و پاکستان در مورد تقویت روند صلح تلفنی صحبت کردند

یک روز پس از نشست مسکو که نماینده‌ی پاکستان نیز در آن حضور داشت، محمدحنیف اتمر و شاه‌محمود قریشی، وزیران خارجه‌ی افغانستان و پاکستان باهم تلفنی صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که این تماس تلفنی امروز (جمعه، ۲۹ حوت) انجام شده و دو طرف روی گسترش روابط دوجانبه و تقویت روند صلح گفت‌وگو کرده‌اند.

نتایج گفت‌وگوهای نشست مسکو و نتایج مورد انتظار از نشستی که قرار است در ترکیه برگزار شود از دیگر محورهای بحث دو طرف بوده است. آن‌ها نشست‌های مسکو و ترکیه را ادامه و تقویت‌کننده‌ی روند مذاکرات دوحه دانسته‌اند.

محمدحنیف اتمر در این تماس تلفنی بیانیه‌ی مشترک پایانی نشست مسکو که از سوی امریکا، روسیه، چین و پاکستان صادر شده است، را گامی مهم در راستای تقویت گفت‌وگوهای صلح افغانستان دانسته است.

او همچنان نقش تمام کشورهای منطقه و جهان به‌شمول پاکستان را در حمایت از موفقیت روند صلح بااهمیت خوانده است.

نشست مسکو با حضور نمایندگان روسیه، امریکا، چین و پاکستان برگزار شد. هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان نیز در این نشست حضور داشتند.

چهار کشور یادشده در پایان بیانیه‌ی مشترکی صادر کردند که در آن با بازگشت «امارت اسلامی» در افغانستان مخالفت شده است.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی پاکستان در اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف در این تماس تلفنی در مورد موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دوجانبه کابل و اسلام‌آباد و آخرین وضعیت روند صلح افغانستان صحبت کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه‌ی پاکستان گفته است که کشورش به‌گونه‌ی دوامدار از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند. آقای قریشی همچنان مذاکرات بین‌الافغانی را فرصت تاریخی برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی جامع عنوان کرده است.

وزیر خارجه‌ی پاکستان از تمامی طرف‌های افغان خواسته است که برای هدف مشترک‌شان که یک افغانستان با صلح و ثبات است،‌ کار کنند.

قریشی به چالش‌ها و موانع در برابر صلح نیز اشاره کرده و افزوده است که هرگونه چالش و مانع می‌تواند با صبر، استقامت و پایداری رفع شود.