نیروهای خارجی
Reuters

مقام‌های ارشد امریکایی: شتاب در خروج پای نیروهای امریکایی را دوباره به افغانستان می‌کشاند

روزنامه نیویارک تایمز به تازگی با استناد به یک ارزیابی آژانس اطلاعاتی دولت امریکا گزارش کرده است که اگر نیروهای امریکایی پیش از آنکه طالبان و دولت افغانستان روی تقسیم قدرت باهم توافق کنند، افغانستان را ترک کنند، این کشور ظرف دو یا سه سال پس از خروج نیروهای خارجی به پیمانه‌ی وسیعی در اختیار طالبان قرار خواهد گرفت.

به گفته‌‌ی مقام‌های ارشد امریکایی این امر می‌تواند به صورت بالقوه سبب تقویت القاعده در داخل افغانستان شود.

‌ ارزیابی آژانس اطلاعاتی دولت امریکا سال گذشته برای دولت ترمپ تهیه شده بود، در جمع اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ی دولت امریکا قرار دارد قبلاً فاش نشده بود.

طبق گزارش نیویارک تایمز، این ارزیابی آخرین ارزیابی از مجموعه پیش‌بینی‌های شفاف درباره‌ی آینده‌ی افغانستان است که تحلیل‌گران اطلاعاتی در طول جنگ دو دهه‌ی گذشته ارائه کرده‌اند.

در گزارش نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد امریکایی آمده است که خروج نیروهای امریکایی در سال جاری به سقوط حکومت فعلی، فرسایش شدید حقوق زنان و برگشت گروه‌های تروریستی بین‌المللی می‌انجامد. این مقام‌ها گفته‌اند که شتاب در خروج کاری می‌کند که به زودی پای نیروهای امریکایی پس به افغانستان کشیده شود.

براساس این گزارش، مهم‌ترین موضوعی که مایه‌ی نگرانی مقام‌های اداره‌ی بایدن شده، تهدیدی است که پس از تسلط طالبان در افغانستان متوجه زنان می‌شود.

لیندا توماس گرینفلد، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در سازمان ملل گفته است: «اگر افغانستان می‌خواهد حمایت‌های مالی و سیاسی جامعه جهانی را با خود داشته باشد، هر توافقی باید دست‌آوردهای زنان افغان را حفظ کند.» او افزوده است: «ما حتی یک انچ از این موضع خود عقب نمی‌نشینیم.»

جوبایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی درباره‌ی خروج نیروهایش از افغانستان گفته است که پابندی به مهلت تعیین‌شده به دلایل فنی خیلی دشوار است.

از سوی دیگر او گفته است که کشورش قصد ندارد برای مدت طولانی در افغانستان بماند، اما به گفته‌ی او، خروج از افغانستان «منظم و مصئون» خواهد بود.

گروه طالبان اظهارات اخیر رییس‌جمهور امریکا را مبهم خوانده و گفته است که اگر نیروهای امریکایی بر اساس توافقنامه‌ی که بین امریکا و این گروه امضا شده، تا اول ماه می از افغانستان خارج نشود، این گروه به جنگش ادامه می‌دهد.