ولسوالی جوند بادغیس

والی بادغیس: ولسوالی جوند در محاصره ده ساله گروه طالبان قرار دارد

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس تأیید می‌کند که ولسوالی جوند این ولایت از ده سال به این طرف در محاصره‌ی شدید گروه طالبان قرار دارد.

آقای شمس امروز (دوشنبه، ۹ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که اداره‌ی محلی بادغیس بارها تلاش کرده است تا از طریق گفت‌وگوی بزرگان قومی با طالبان، محاصره‌ی اقتصادی ولسوالی جوند را بشکند، اما طالبان موافقت نکرده‌اند.

او همچنان گفت که اداره‌ی محلی بادغیس برای حل مشکل محاصره‌ی اقتصادی ولسوالی جوند از راه نظامی کار می‌کند.

در همین حال، عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان راه منتهی به مرکز ولسوالی جوند را دیوار کرده‌اند و به هیچ عنوان اجازه‌ی انتقال مواد غذایی را نمی‌دهند.

آقای بیگ گفت: «هر موقع که نیروهای امنیتی در مرکز جوند اکمال می‌شوند، بخشی از آذوقه‌ی‌شان را به مردم می‌دهند، تا از گرسنگی نمیرند.»

به‌گفته‌ی او، طالبان فشار اقتصادی بالای مرکز ولسوالی جوند را به هدف سقوط آن اعمال کرده‌اند.

رییس شورای ولایتی بادغیس گفت که حتی یک بوجی برنج ۲۰ کیلویی تا شش هزار افغانی یعنی سه برابر قیمت اصلی در شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس، در ولسوالی جوند به فروش می‌رسد.

امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهوری نیز می‌گوید که ولسوالی جوند در محاصره‌ی غذایی گروه طالبان قرار دارد و این گروه مردم را به‌خاطر انتقال نان «شکنجه» می‌کنند و حتی می‌کشند.

آقای صالح در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است: «محاصره‌ی غذایی جوند لکه‌ی ننگین و شرم‌آور دیگری را در کارنامه طالب درج می‌کند.»

او گفته است که تلاش‌ها برای رساندن نان و آذوقه به باشندگان جوند آغاز شده است.

معاون نخست رییس‌جمهوری افزوده است که بارها در صحبت با مقام‌های ارشد حکومتی خواستار درهم‌شکستن محاصره‌ی اقتصادی ولسوالی جوند شده، اما تا کنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

ولسوالی جوند در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب شهر ‌قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس موقعیت دارد. ولسوالی جوند با ولایت‌های غور و فاریاب مرز مشترک دارد.