کودکان قربانی انفجار ماین

روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین؛ سال گذشته ۸۰ درصد قربانیان انفجار ماین‌ها کودکان بودند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور در روز بین‌المللی «آگاهی از خطرات ماین‌ها» اعلام کرده است که در جریان سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۰) ۱۵۸۰ غیرنظامی از اثر انفجار ماین‌ها، مهمات منفجرناشده و ماین‌های دست‌ساخت کشته و زخمی شده‌اند.

همزمان با این، فیونا فریزیر، رییس حقوق بشر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که در جریان سال گذشته‌ی میلادی حدود ۸۰ درصد قربانیان انفجارهای ماین، کودکان بوده‌اند.

غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز (یک‌شنبه، ۱۵ حمل) گفته است که برنامه‌ی ماین‌پاکی افغانستان در همکاری کشورهای کمک‌کننده حدود ۳۲۰۰ کیلومتر مربع اراضی کشور را از وجود ماین‌ها و مهمات منفجرناشده پاکسازی کرده است.

آقای جیلانی همچنان گفته است که در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع ساحات آلوده با ماین‌ها و مهمات منفجرناشده‌ی دوران جنگ در کشور باقی مانده است.

محمدشفیق یوسفی، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته است که تا کنون در حدود ۲۰ میلیون ماین و مهمات منفجرناشده کشف و از بین برده شده است. او به ادامه‌ی کمک‌های جامعه جهانی در زمینه‌ی ماین‌پاکی تأکید کرده است.

براساس اعلام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، نمایندگان کشورهای تمویل‌کننده حمایت‌شان را از برنامه‌ی بشردوستانه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان اعلام کرده‌اند.

با این حال، رییس حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان نیز برنامه‌های آگاهی‌دهی از خطرات ماین را ضروری دانسته است.

مک کاری، معاون سفیر امریکا در افغانستان و اندی مکوبری، رییس بخش انکشافی وزارت امور خارجه و توسعه‌ی بین‌المللی بریتانیا نیز در جریان صحبت‌های‌شان تعهد کرده‌اند که به حمایت‌شان از فعالیت‌های برنامه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان ادامه می‌دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *