خبرهای ملت‌ساز این ماه | طنز

خبرهای ملت‌ساز این ماه | طنز

– وزیر خارجه‌‌‌ی افغانستان به خاطر دخالت در امور سیاست خارجی ارگ ریاست‌جمهوری از وظیفه‌‌‌ی خود سبکدوش شد. وی که چند ماه قبل از کنار برکار شده بود، دوباره از کار برکنار گردید. معاونِ مشاور سخن‌گوی ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر به روزنامه‌‌‌نگاران گفت:

«متاسفانه آقای اتمر در موارد بسیاری سعی می‌‌‌کرد در سیاست خارجی کشور ما دخالت کند. دوستان نشستند و به این نتیجه رسیدند که این رویکرد ایشان به جمهوریت ضربه می‌زند. این شد که از ایشان خواسته شد متن استعفانامه‌‌‌ای را که برای‌‌‌شان تایپ شده بود امضا کند».

وی در پاسخ به این سوال که اگر ارگ از دست آقای اتمر ناراحت بود چرا به او مدال داد، گفت:

«هههههه. بسیار سوال بالاست. خوب، مدال به این خاطر به آقای اتمر تفویض شد که ممکن است باز او را کار داشته باشیم».

– وزارت داخله‌‌‌ی کشور طالبان را به دروغگویی متهم کرد. این وزارت در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که اگر طالبان بار دیگر ادعا کنند یکی از هلیکوپترهای اردوی ملی را در هلمند سقوط داده‌اند، از دست این گروه به لوی سارنوالی شکایت خواهد کرد. در بیانیه‌‌‌ی مذکور آمده است:

«آیا هر وقت که طالبان راکتی را به‌سوی هلیکوپتر اردوی ملی پرتاب کنند و آن راکت بر هلیکوپتر مذکور اصابت کند و هلیکوپتر ذیل –که در فوق از آن نام برده شد- سقوط کند، معنایش این است که طالبان آن هلیکوپتر را ساقط کرده‌‌‌اند؟»

گفته می‌‌‌شود دولت یک هیأت حقیقت‌‌‌یاب را به هلمند فرستاده تا حقیقت را یافته و آن را به خانواده‌های‌‌‌شان تحویل دهد.

– حکومت جمهوری اسلامی افغانستان آمادگی فوری خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه عقرب سال ۱۴۰۸ هجری شمسی اعلام کرد. سخن‌گوی شورای امنیت ملی کشور تأکید کرد که اگر برگزار کردن انتخابات زودهنگام سبب صلح می‌‌‌شود، دولت با این طرح هیچ مشکلی ندارد. اما در این کار نباید عجله کرد. وی گفت:

«انتخابات زودهنگام از نظر ما قابل قبول است. اما باید در نظر داشت که برگزار کردن هر انتخاباتی زمان می‌‌‌برد. باید حوصله داشته باشیم».

سخن‌گوی داکتر عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، ماه عقرب سال ۱۴۰۸ هجری شمسی را مردود دانسته و خواهان ماه سرطان همان سال گردید. وی به رسانه‌‌‌ها گفت:

«متاسفانه، ارگ یک بار دیگر بدون توجه به مفاد توافق‌‌‌نامه‌‌‌ی سیاسی بر عقرب بودن ماه انتخابات پافشاری می‌‌‌کند. به نظر ما عقرب خیلی دیر است. در شرایطی که سپری‌شدن هر ماه برای سرنوشت کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است، هر نوع عقرب‌‌‌گرایی لطمه‌‌‌های جبران‌‌‌ناپذیری به آینده‌‌‌ی کشور خواهد زد. ما ماه سرطان سال ۱۴۰۸ شمسی را برای انتخابات زودهنگام مناسب می‌دانیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم بر سر این ماه که متعلق به همه‌‌‌ی مردم افغانستان است، معامله کنیم».

– توزیع تذکره‌‌‌ی الکترونیکی که  چهارده سال پیش قرار بود تا دو ماه دیگر توزیع شود، به تعویق افتاد. آگاهان علت به تعویق افتادن توزیع تذکره‌‌‌ی مذکور را نارضایتی اسامی عبدالقادر ولد غلام دستگیر باشنده‌‌‌ی ولسوالی غلچه اعلام کردند. عبدالقادر که از قومِ شماره‌‌‌ی پای ۴۴ این ولسوالی می‌‌‌باشد، خواهان درج شماره‌‌‌ی ۴۴ و وصیتنامه‌‌‌ی قبلگاه خود در تذکره‌‌‌ی الکترونیکی می‌‌‌باشد. قرار است یک نهاد حکومتی جدید به نام «کمیته‌‌‌ی بررسی مطالبات عبدالقادر» با بودجه‌‌‌ی هشتادوهفت میلیون دالر ایجاد شود تا به عدم رضایت عمیق این فرد رسیدگی کند. اعضای این کمیته توسط یک کمیته‌ی دیگر موسوم به «کمیته‌‌‌ی تشخیص اعضا» تعیین می‌‌‌گردد.