محمدکریم خلیلی

خلیلی: حلقاتی در حکومت می‌خواستند از قضیه‌ی بهسود یک بحران ملی بسازند

محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که حلقاتی در حکومت تلاش می‌کردند که از قضیه‌ی بهسود ولایت میدان‌وردک یک «بحران ملی» ساخته و در برابر صلح چالش ایجاد کنند. او پیش از این نیز حکومت را به ادامه و گسترش بحران در بهسود متهم کرده بود.

آقای خلیلی که امروز (جمعه، ۲۰ حمل) در جمعی از باشندگان بهسود صحبت می‌کرد، همچنان گفت که برخی از حلقات در حکومت می‌خواستند به قضیه‌ی بهسود جنبه‌های «فراافغانی» بدهند، اما باشندگان بهسود با حوصله‌مندی ثابت کردند که حکومت به دنبال بهانه‌گیری است.

خلیلی گفت درحالی که گوشه‌گوشه‌ی کشور و ولسوالی‌ها به‌دست طالبان سقوط می‌کند، حکومت به آن به اندازه‌ی رویداد بهسود واکنش نشان نمی‌دهد.

به‌گفته‌ی او، ۲۰۰ پاسگاه در قندهار به طالبان تسلیم شدند و اخیرا یک چرخبال ارتش در هلمند سقوط داده شد، اما حکومت «به بهانه‌ی سقوط هلی‌کوپتر» در بهسود، هم نیروی سنگینی به این ولسوالی اعزام کرد و هم مسعود اندرابی را از وزارت داخله برکنار کرد.

معاون پیشین رییس‌جمهور گفت که آقای اندرابی پس از آن‌که یافته‌های گزارش هیأت حقیقت‌یاب رویداد دهم دلو سال گذشته در بهسود را پذیرفت، از وظیفه‌اش برکنار شد.

گزارش هیأت حقیقت‌یاب تأیید کرده بود که غیرنظامیان در ولسوالی حصه‌ی اول بهسود غیرمسلح بوده‌اند که در نتیجه‌ی تیراندازی نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند. خلیلی نیز امروز در صحبت‌هایش گفت که در فاجعه‌ی بهسود ۱۱ غیرنظامی کشته و ۳۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

از سوی هم، آقای خلیلی گفت که مسعود اندرابی می‌خواست به بهسود سفر کرده و از مردم بهسود معذرت‌خواهی کند و در عین حال قصد داشت تمام «شهدا را به‌عنوان شهدای جمهوری افغانستان» ثبت کند. او تأکید کرد که اندرابی پیش از سفر به بهسود، به بهانه‌ی سقوط چرخبال از وظیفه‌اش برکنار شد.

خلیلی از حکومت خواست که هرچه زودتر نیروهای امنیتی اعزام‌شده به بهسود را از این ولسوالی خارج کند. او تأکید کرد که نباید از نیروهای امنیتی به‌عنوان ابزار سیاسی علیه مردم استفاده شود.

او همچنان گفت که مردم بهسود حامی نظام مردم‌سالار هستند و نه تنها که هیچ مشکلی با حکومت ندارند، بلکه هیچ فکر و برنامه‌ای برای براندازی و یا جنگ با حکومت و نظام نیز در سر ندارند.

خلیلی افزود که برای جلوگیری از حادثات بهسود بسیار تلاش کرد و از اتحادیه اروپا، عبدالله عبدالله،‌ حامد کرزی، شورای امنیت ملی و مشاور سیاسی جنرال اسکات میلر خواستار جلوگیری از فاجعه‌ی بهسود شد،‌ اما تلاش‌های او به نتیجه نرسید.

او از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت که هجوم بر بهسود با امکانات شرکای بین‌المللی دولت افغانستان صورت گرفته است، اما آنان خاموشی اختیار کرده است.

محمدکریم خلیلی در مورد موضوع کوچی‌ها نیز اشاره کرد و گفت زمانی که او معاون دوم ریاست‌جمهوری بود، بارها از حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیش خواستار حل ریشه‌ای مشکل کوچی‌ها مطابق به قانون اساسی شده بود،‌ اما طرح او که دادن اسکان مشخص برای کوچی‌ها بود،‌ پذیرفته نشد.