رسانه‌های آزاد افغانستان
AP

نی: آزادی بیان و رسانه‌ها در نشست استانبول باید خط سرخ باشد

در آستانه‌ی برگزاری نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان، نهاد نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که آزادی بیان و رسانه‌ها در این نشست باید خط سرخ باشد.

در اعلامیه‌ی نی که امروز (یک‌شنبه، ۲۲ حمل) منتشر شده، آمده است که نشست استانبول به ادامه‌ی نشست‌های دوحه میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به‌منظور پایان دادن به بحران و جنگ ۴۰ ساله در افغانستان برگزار می‌شود.

به نقل از اعلامیه، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان مبتکر این نشست و نشست‌های قبل از آن است.

نی از خلیل‌زاد خواسته است که در نشست استانبول اصل آزادی بیان و دست‌آوردهای رسانه‌های افغانستان را به‌عنوان خط قرمز تعریف کرده و دو طرف مذاکره را به احترام به آن وادارد.

این نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان افزوده است که جامعه رسانه‌ای افغانستان از سرنوشت آزادی بیان و رسانه‌ها نگران است تا مبادا در گفت‌وگوهای صلح استانبول این ارزش‌ها نادیده گرفته شود و یا مورد معامله قرار گیرد.

به باور نی، آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت آزاد رسانه‌ها خط قرمز شهروندان افغانستان و جامعه رسانه‌ای افغانستان است و باید به این ارزش‌ها در گفت‌وگوهای صلح استانبول احترام گذاشته شود.

نهاد نی از دولت افغانستان و گروه طالبان به‌عنوان طرف‌های اصلی مذاکرات صلح خواسته است که به خواسته‌های قانونی و مشروع شهروندان و جامعه رسانه‌ای افغانستان احترام گذاشته و نگذارند به دست‌آوردهای ۱۹ ساله‌ی جامعه رسانه‌ای صدمه برسد.

براساس اظهارات امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، احتمال دارد نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان در جریان هفته‌ی جاری برگزار شود.

آقای صالح همچنان گفته است که «توافق روی ارزش‌ها»، «آتش‌بس» و «ایجاد حکومت صلح» از آجنداهای پیش‌بینی‌شده‌ی این نشست اند.