از غصب سرای «ظاهرشاهی» جلوگیری شد

اطلاعات روز: غلام‌محمد کریمی، مسئول کمیته‌ی جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی وزارت مالیه به روز دوشنبه (20 اسد) در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت، پس از شش سال دعوا، از غصب سرای «ظاهر شاهی» در کابل جلوگیری شد.

به گفته‌ی او، خانمی به نام بی‌بی مزاری که در حال حاضر در کانادا به سر می‌برد؛ با ارایه‌ی اسناد جعلی از شش سال به این سو قصد غصب این سرای را داشت: «با وجود دعوای شش ساله‌ی خانم بی‌بی مزاری، اسناد در دست داشته او جعلی ثابت شد و سرانجام سرای ظاهرشاهی ملکیت دولت شناخته شد».

سرای «ظاهر شاهی» براساس فیصله دادگاه استيناف حقوق عامه‌ی ولايت کابل و تأیید ریاست عمومی قضایای کشور به دولت تسلیم داده شده است. این سرای در منطقه‌ی موسوم به«پل باغ عمومی» در ناحیه‌ی اول شهر کابل موقعیت دارد و در آن دست‌کم۱۷۵ باب دکان نیز موجود است.

در همین حال، عبدالقادر جیلانی، سخن‌گوی وزارت مالیه‌ی کشور می‌گوید، جلوگیری از غصب سرای «ظاهر شاهی» عواید ملی کشور را بالا می‌برد. او به رسانه‌ها گفته است، این سرای سالانه در حدود يک‌صد میلیون افغانی عواید دارد و در سال‌های آینده عواید آن افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته‌ی وی، وزارت مالیه در صدد آن است تا در این سرای سرمایه‌گذاری کند و تعداد دکان‌های این محل را نیز افزایش دهد.

سخن‌گوی وزارت مالیه گفت، غصب زمین‌های دولتی در جریان‌ سال‌های گذشته دو صدمه‌ی بزرگ را بر دولت وارد کرده است. او پایین آوردن عواید ملی و افزایش فساد اداری در کشور را از صدمه‌‌هایی غصب زمین‌های دولتی عنوان کرده است.

جیلانی هشدار می‌دهد که پس از این دولت با غاصبان زمین برخورد قانونی می‌کند. غصب زمین‌های دولتی از سوی زورمندان در جریان سال‌های گذشته در کابل و شماری از ولایت‌های کشور جنجالی بوده است. هرچند حکومت بارها اعلام کرد، برای جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی اقدام‌هایی را روی دست  گرفته‌، اما تا کنون به این مشکل پایان داده نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *