خروج نیروهای امریکایی به معنای تضعیف مناسبات استراتیژیک میان دو کشور نیست

بلینکن در دیدار با غنی:

یک روز پس از اعلام برنامه‌ی جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به کابل آمده است.

ارگ ریاست‌جمهوری و شورای عالی مصالحه‌ی ملی در خبرنامه‌های جداگانه اعلام کرده که آنتونی بلینکن با رییس‌جمهور اشرف غنی در ارگ و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در قصر سپیدار دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه‌ی امریکا در دیدار با رییس‌جمهور غنی گفته است که خروج نیروهای کشورش از افغانستان، به معنای تضعیف مناسبات استراتیژیک میان دو کشور نخواهد بود. او تأکید کرده است که امریکا به تعهدات خود با دولت و مردم افغانستان متعهد است.

آنتونی بلینکن افزوده است که کشورش به حمایت‌های دیپلماتیک و بشردوستانه‌ی خود را از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه می‌دهد. او گفته است که امریکا تلاش‌های خود را به‌خاطر تسهیل روند صلح افغانستان نیز تداوم می‌بخشد.

در مقابل رییس‌جمهور غنی با ابراز امتنان از کمک و همکاری‌های امریکا و سایر شرکای بین‌المللی در جریان دو دهه‌ی گذشته به دولت و مردم افغانستان گفته است که به تصمیم امریکا مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان احترام می‌گذارد.

او افزوده است که دولت افغانستان تلاش می‌کند تا در روند انتقال، همکاری لازم را انجام دهد.

آقای غنی همچنان در بخشی از صحبت‌هایش با یادآوری از توانایی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گفته است که این نیروها نشان داده‌اند که به تنهایی قابلیت دفاع از افغانستان را دارند. او تأکید کرده است که مردم افغانستان نیز از این نیروها پشتیبانی می‌کنند.

با این حال رییس‌جمهور کشور بر مبارزه‌ی مشترک تمامی کشورها در برابر تروریزم تأکید کرده است.

از سویی هم، آقای غنی در دیدار با آنتونی بلینکن گفته است که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ضرورت به یک بحث واضح در خصوص آغاز فصل جدید همکاری‌ها بر محور احترام متقابل و منافع مشترک میان دو کشور وجود دارد.

دو طرف همچنان تأکید کرده‌اند که به‌خاطر پیشبرد روند انتقال و آغاز فصل جدید همکاری‌ها، روابط و صحبت‌ها همچنان ادامه یابد.

«خروج نیروها به‌معنای پایان همکاری‌ها نیست»

شورای عالی مصالحه‌ی ملی در خبرنامه‌ای اعلام کرده که وزیر خارجه امریکا در دیدار با عبدالله عبدالله نیز گفته است که خروج نیروهای کشورش از افغانستان به معنای پایان رابطه و همکاری میان دو کشور نیست.

براساس خبرنامه، او افزوده است که فصل تازه‌ای از روابط و همکاری میان دو کشور باز شده و امریکا به همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف در این فصل ادامه می‌دهد.

دیدار وزیر خارجه‌ی امریکا با عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله نیز گفته است که از تصمیم امریکا مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان حمایت می‌کند.

این سفر وزیر خارجه‌ی امریکا به کابل درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا رسما برنامه‌ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را اعلام کرد. براساس این برنامه، تمامی نظامیان امریکایی در ۱۱ سپتامبر سال جاری افغانستان را ترک خواهند کرد.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در بیست سالگی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام می‌شود. بایدن در سخنرانی شب گذشته‌ی خود حملات ۱۱ سپتامبر را دلیل حضور امریکا در افغانستان عنوان کرد، اما گفت که «این نمی‌تواند توجیه کند که ما چرا در سال ۲۰۲۱ در آنجا [افغانستان] بمانیم.»

پس از آن، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در یک نشست خبری گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان از اول ماه می آغاز و طی چند ماه پس از آن تکمیل خواهد شد. او تأکید کرد که ناتو و امریکا از افغانستان همزمان خارج می‌شوند.

آقای استولتنبرگ همچنان گفت در صورتی که طالبان در جریان خروج نظامیان خارجی، حمله‌ای بر این نیروها انجام دهند، با پاسخ سخت نظامی مواجه خواهند شد.

در حال حاضر، به‌شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.

گروه طالبان در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تأخیر در خروج نظامیانش از افغانستان، گفته است تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نمی‌کند.