اسماعیل خان

هشدار اسماعیل خان به نیروهای دولتی: به خانه‌ی «مجاهدین» به‌خاطر خلع سلاح وارد نشوید

محمد اسماعیل خان، یکی از فرماندهان پیشین جهادی در ولایت هرات، به نیروهای دولتی هشدار داده است که به‌خاطر خلع سلاح به خانه‌های «مجاهدین» مراجعه نکنند تا با واکنش مواجه نشوند.

او که امروز (یک‌شنبه، ۲۹ حمل) در جمع ده‌ها فرد مسلح غیرمسئول در خانه‌اش صحبت می‌کرد، گفت که نباید دوباره مجاهدین خلع سلاح شوند: «به نیروهای امنیتی این شهر می‌گویم که این‌ها [مجاهدین]، مدافعان آزادی شهر هستند و دیگر به خانه‌ی هیچ یک از مجاهدین داخل نشوید و اگر داخل شدید، با واکنش مواجه می‌شوید.»

محمد اسماعیل خان از گروه طالبان می‌خواهد که دست از جنگ بردارند؛ زیرا به‌گفته‌ی او، طالبان به هیچ عنوان از گزینه‌ی نظامی به پیروزی دست پیدا نمی‌کنند: «ما به طالبان می‌گوییم که اگر به قدرت رسیدن از طریق زور ممکن بود، ابرقدرت شرق در افغانستان شکست نمی‌خورد. طالبان به جز ویرانی افغانستان، بدنامی و اجیر بودن خارجی هیچ چیز نمی‌خواهند. طالبان به پروسه‌ی صلح بپیوندند.»

این فرمانده پیشین جهادی هشدار می‌دهد صلحی که به جنگ نقطه‌ی پایان نگذارد، اوضاع را در کشور پیچیده خواهد کرد: «ما از روند صلح واقعی و معنادار که عزت، آبرو، شرف و امنیت تمام اقوام و ملیت‌ها را دربر بگیرد، حمایت می‌کنیم. از صلح ساختگی که جنگ بعدی به مراتب بدتر به وجود بیاید، حمایت نمی‌کنیم.»

او حضور نیروهای خارجی در افغانستان را بدون دست‌آورد دانست و گفت اکنون که این نیروها از کشور خارج می‌شوند، هیچ دست‌آوردی در راستای آبادی، حکومت‌داری و امنیت وجود ندارد.

اسماعیل خان ابراز نگرانی کرد که خروج نیروهای خارجی افغانستان را وارد یک جنگ بزرگ‌تر کند.

او بار دیگر از حکومت موقت و انتقالی اعلام حمایت کرد و افزود که انتخابات باید پس از حکومت موقت و انتقالی برگزار شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شب گذشته نیز صدها تن از هراتیان به مناسبت ۲۹ حمل، سالروز ورود «مجاهدین» به شهر هرات دست به شلیک‌‎های هوایی زدند که در نتیجه شش نفر از جمله یک دختر هشت ساله زخمی شدند.