عطاالله واحدیار

چالش کمبود آموزگار در افغانستان؛ وزارت معارف مضامین درسی را ادغام می‌کند

در پی اعتراض‌های گسترده‌ی دانش‌آموزان نسبت به کمبود آموزگار در مکاتب کشور، وزارت معارف می‌گوید که برای رفع این چالش، مضامین درسی را ادغام می‌کند.

عطالله واحدیار، معین تعلیم و تربیه‌ی وزارت معارف که امروز (یک‌شنبه، ۵ ثور) در نشست استجوابیه مجلس سنا صحبت می‌کرده، گفته است: «ما (وزارت معارف) روی یک سیستم جدید ادغام سازی مضامین دروزارت معارف کار می‌کنیم که با تطبیق این سیستم مشکلات کمبود آموزگار رفع خواهد شد.»

آقای واحدیار افزوده است که هم‌اکنون وزارت معارف ۹۲ درصد بودجه‌ی عادی خود را برای معاشات کارمندان و آموزگاران اختصاص می‌دهد. به گفته‌ی او، دو فیصد دیگر بودجه‌ی عادی این وزارت هزینه‌ی خوابگاه‌های مکاتب می‌شود و شش درصد دیگر آن نیز برای سایر نیازمندی‌ها به مصرف می‌رسد.

با این حال، او کمبود آموزگار و کتاب درسی در مکاتب افغانستان را تأیید کرده است.

معین تعلیم و تربیه‌ی وزارت معارف همچنان با اشاره به رفع کمبود کتاب درسی گفته است که چاب کتاب در بیرون از کشور از سوی تمویل‌کنندگان افغانستان صورت می‌گیرد و در مدت چند هفته‌ی آینده، کتاب در مکاتب توزیع خواهد شد.

او در پاسخ به پرسش در مورد بیومتریک‌شدن آموزگاران نیز گفته است که تاکنون ۸۵ درصد آنان بیومنتریک شده‌اند. متباقی ۱۵ فیصد براساس گفته‌های عطاالله واحدیار، بنا بر ناامن‌بودن ولایات‌شان از این روند باز مانده‌اند و در آینده‌ی نزدیک بیومتریک خواهند شد.

این مقام وزارت معارف کشور درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که اخیرا دانش‌آموزان مکاتب در تعدادی از ولایت‌ها از جمله کابل و غور نسبت به کمبود آموزگار و کتاب درسی اعتراض کرده بودند.

این دانش‌آموزان گفته بودند که از آغاز سال جدید آموزشی تاکنون کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان رفع نشده است.

دانش‌آموزان و از جمله دانش‌آموزان «لیسه‌ی فیض‌محمد کاتب» در غرب کابل با حمل پلاکارت حاوی «وزیر صاحب! ما آموزگار می‌خواهیم» و «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم» از وزارت معارف خواهان رفع رسیدگی مشکل کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *