اعتراض دانش‌آموزان
Ramin Mazhar via twitter

دانش‌آموزان یک مکتب در غرب کابل نسبت به کمبود آموزگار و کتاب درسی اعتراض کردند

شماری از دانش‌آموزان یک مکتب در غرب شهر کابل نسبت به کمبود آموزگار و کتاب درسی دست به اعتراض زده‌اند.

این دانش‌آموزان که صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۱ حمل) در لیسه فیض‌محمد کاتب در شهرک اتفاق دشت برچی اعتراض کرده‌اند و می‌گویند که از آغاز سال جدید آموزشی تا کنون کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان رفع نشده است.

آنان شعار‌های «وزیر صاحب! ما معلم می‌خواهیم» و «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم» را با خود حمل می‌کردند. این دانش‌آموزان از وزارت معارف خواستند که به‌صورت فوری مشکل کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان را رفع کند.

لیسه فیض‌محمد کاتب در غرب کابل در حدود نُه هزار دانش‌آموز دارد. دانش‌آموزان معترض می‌گویند که با کمبود ده‌ها آموزگار در این مکتب مواجه هستند.

کمبود آموزگار یکی از چالش‌های اساسی معارف افغانستان است. براساس آمار رسمی به گونه‌ی نمونه در ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل یک‌هزار و ۳۰۰ آموزگار کمبود است.

باشندگان این ناحیه از نبود آموزگار و بی‌سرنوشتی ده‌ها هزار دانش‌آموز شکایت دارند. در این ناحیه اکنون یک‌هزار و ۴۸۳ آموزگار مصروف آموزش و پرورش‌اند. این آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد از آموزگاران مورد نیاز این ناحیه استخدام نشده‌اند.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف پیشتر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که قرار است روند استخدام آموزگاران «حق‌الزحمه» به‌زودی آغاز شود. خانم آرین همچنان گفته بود که بحث‌های‌شان با وزارت مالیه برای رفع چالش مالی استخدام این آموزگاران‌ ادامه دارد و در تلاش‌اند تا این چالش به‌زودی حل شود.

از سوی هم، رییس‌جمهور اشرف غنی امروز رسما ۱۱ هزار بست آموزگاری را به اعلان سپرد. آقای غنی بر توزیع عادلانه‌ی این بست‌ها در ولایات تأکید کرد.

احمدنادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز گفت که این بست‌ها در دو مرحله به اعلان می‌رود که آموزگاران براساس رقابت آزاد استخدام خواهند شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *