معترضان در فاریاب

معترضان در فاریاب: مسئولان واحدهای اداری محلی باید انتخابی شوند

شماری از باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه‌ی اندخوی (قرغان، اندخوی، قرمقُل و خان‌چارباغ) ولایت فاریاب در اعتراض به تعیین محمدداوود به‌حیث والی جدید این ولایت تظاهرات کرده‌اند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی و از اعضای حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به‌رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود گفته است که آنان امروز (دوشنبه، ۶ ثور) بر علیه تصمیم «خودسرانه»‌ی ارگ ریاست‌جمهوری مبنی بر تعیین والی جدید برای فاریاب تظاهرات کرده‌اند.

به گفته‌ی آقای فرهمند مظاهره‌کنندگان با تقرر محمدداوود مخالفت کرده‌اند.

در همین حال، آنان خواهان انتخابی‌شدن والیان، شهردارها و ولسوالان شده‌اند. باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه‌ی اندخوی فاریاب گفته‌اند که والیان باید براساس انتخاب مردم خود ولایات و ولسوالان هم به انتخاب مردم خود ولسوالی‌ها تعیین شوند.

کریم یورش، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فاریاب نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد که باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه‌ی اندخوی امروز تظاهرات کرده بودند. او گفت که این تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده و هم‌اکنون پایان یافته است.

سه روز پیش اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که محمدداوود براساس پیشنهاد این اداره و منظوری رییس‌جمهور اشرف غنی به‌حیث والی جدید ولایت فاریاب تعیین شده است. قبل از این نقیب‌الله فایق والی این ولایت بود. آقای فایق در گذشته از نزدیکان مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری بود.

تعیین‌شدن محمدداوود به عنوان والی جدید فاریاب با مخالفت شماری از باشندگان این ولایت، آقای دوستم و عنایت‌الله بابر فرهمند،‌ معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ی ملی مواجه شد.

عبدالرشید دوستم در تاریخ ۳ ثور از مردم فاریاب خواسته بود که مانع معرفی محمدداوود به عنوان والی این ولایت شوند و از حق‌شان دفاع کنند.

عنایت‌الله بابر فرهمند هم در تاریخ ۳ ثور گفته بود که تغییر و تبدیل در ادارات یک اصل انکارناپذیر است، اما تغییراتی که به‌گفته‌ی او در یک شرایط حساس امنیتی و تاریخی بدون مشورت صورت بگیرد، «کمر جمهوری‌خواهان را می‌شکند».

امروز مجلس نمایندگان کشور هم از حکومت خواست از تقرری‌هایی که وضعیت سیاسی کشور را «بحرانی» می‌کند، جلوگیری کند. میررحمان رحمانی، رییس این مجلس در نشست عمومی آن گفت که تقرری‌ها و به‌ویژه در رأس واحدهای اداری محلی باید با درنظرداشت شرایط و وضعیت حاکم کشور باشد.