آیا رییس‌ دفتر مقام ریاست اداره ملی حفاظت از محیط زیست خلاف قانون کار می‌کند؟

آیا رییس‌ دفتر مقام ریاست اداره ملی حفاظت از محیط زیست خلاف قانون کار می‌کند؟

براساس اطلاعاتی که به روزنامه‌ اطلاعات روز رسیده است، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی حدود دو ماه قبل برای بست ریاست دفتر اداره ملی حفاظت محیط زیست شخصی به‌نام حفیظ‌الله سلطانی را انتخاب و تأکید کرده که او باید در دو روز کرسی‌اش را احراز کند، اما حالا که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد این شخص نتوانسته وظیفه‌اش را عهده‌دار شود.

در ایمیلی که کمیسیون اصلاحات اداری در تاریخ ۲۹ دلو ۱۳۹۹ (۱۷ فبروری ۲۰۲۱) به اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست فرستاده است، از این اداره خواسته که پیشنهاد تقرر آقای سلطانی را هرچه عاجل در ظرف دو روز کاری، برای منظوری مقام ریاست‌جمهوری به این کمیسیون ارسال کند.

در این ایمیل تصریح شده است که آقای سلطانی تمامی معیارهای این بست را دارد و شایسته‌ی احراز این کرسی است.

یک منبع از حکومت که نخواست نامش در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که مقام ریاست‌جمهوری حدود سه ماه قبل حکم کرده بود که تمامی بست‌های خدمات ملکی که از سوی سرپرستان اداره می‌شود، به اعلان برود. طبق آن حکم ریاست‌جمهوری کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی باید شخص شایسته را به بست‌های خالی می‌گماشت. از این رو کمیسیون اصلاحات اداری براساس حکم رییس‌جمهور عمل کرده و حفیظ‌الله سلطانی را به این وظیفه گماشته است. اما آقای سلطانی که باید حدود دو ماه قبل به وظیفه‌اش آغاز می‌کرد، هنوز به کارش آغاز نکرده و به‌جایش شخص دیگری به نام داکتر نعمان وظیفه اجرا می‌کند.

در ایمیل آمده است: «در نتیجه‌ی راه‌اندازی روند رقابت آزاد برای تشخیص و انتخاب کاندیدان مورد نیاز برای پرکردن بست‌های خالی، تثبیت شده که محترم حفیظ‌الله سلطانی ولد احمد ضمن داشتن شرایط استخدام و نحوی که در ماده‌ی هفتم قانون کارکنان خدمات ملکی، معیارهای استخدام را مطابق جز ۱ و جز ۲ ماده هشتم قانون کارکنان خدمات ملکی، تکمیل و به‌عنوان شخص واجد شرایط – دارای اهلیت و مهارت مسلکی «تحصیل، تجربه و سایر مواصفات وظیفوی» – برای بست فوق‌الذکر تشخیص و انتخاب گردیده‌اند.»

استدلال اداره محیط زیست برای این‌که هنوز این بست توسط سرپرست اداره می شود این است که کمیسیون از طریق رسمی (مکتوب)، این شخص را پیشنهاد نکرده است. از همین رو به گفته‌ی مسئولان این اداره، ریاست دفتر توسط سرپرست اداره می‌شود.

یوسف حمیدیان، معین مالی و اداری اداره ملی حفاظت از محیط زیست به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید پس از آن‌که این ایمیل را دریافت کرده، از کمیسیون اصلاحات اداری خواسته‌اند که شخص مذکور را ذریعه‌ی مکتوب رسمی معرفی و در مورد این‌که روند استخدام او چگونه بوده معلومات دهند. اما به گفته‌ی آقای حمیدیان، کمیسیون اصلاحات اداری هنوز به مکتوب اداره محیط زیست پاسخ نداده است.

از سوی دیگر آقای حمیدیان می‌گوید به‌دلیل این‌که پیشنهاد تقرری آقای سلطانی از طریق ایمیل فرستاده شده و رسمیت چندانی ندارد، این اداره از کمیسیون اصلاحات اداری خواسته که شخص مورد نظر برای احراز کرسی ریاست دفتر را از طریق مکتوب رسمی پیشنهاد کند. به گفته‌ی آقای حمیدیان هنوز این کار نشده است.

استدلال اداره‌ی محیط زیست برای نپذیرفتن آقای سلطانی به‌عنوان رییس دفتر را با کمیسیون اصلاحات اداری در میان گذاشتیم، اما به‌رغم تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ از این کمیسیون نشدیم.