زلمی خلیل‌زاد

خلیل‌زاد: پس از خروج نظامیان خارجی انتخاب دست افغان‌هاست؛ تفاهم سیاسی یا جنگ طولانی

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که افغان‌ها پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، از گزینه‌های «تفاهم سیاسی» و «یک جنگ طولانی» باید یکی را انتخاب کنند.

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۷ ثور) در نشست استماعیه‌ی کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا مطرح کرده و در عین حال گفته است که به باور او، دولت کنونی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، به‌زودی سقوط نخواهد کرد.

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده است که رهبران افغان از اشتباهات گذشته‌ی‌شان، زمانی‌که نیروهای اتحاد شوروی از افغانستان خارج شدند آموخته باشند.

به‌گفته‌ی او، تلاش یک جناح به‌خاطر اعمال اراده‌ی خود با استفاده از زور بر جناح‌های دیگر، نتیجه نداده و به آوردن ثبات و پیشرفت نیز منجر نشده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان صحبت‌هایش گفته است که طالبان می‌توانند با ترک خشونت به یک جریان سیاسی تبدیل شود و یک توافق صلح را بپذیرند.

خلیل‌زاد همچنان گفته است در صورتی که طالبان بخواهند در برابر رسیدن به یک توافق سیاسی مانع ایجاد کنند و راه نظامی را برای رسیدن به قدرت استفاده کنند، با مخالفت امریکا، متحدان امریکا و کشورهای منطقه مواجه خواهند شد.

از سوی هم، شماری از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا، از جمله سناتور جین شهین از حزب دموکرات در این نشست در مورد حقوق و دستاوردهای زنان افغان پس از خروج نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده‌اند.

خانم شهین گفته است که امریکا در دو دهه‌ی گذشته برای احقاق حقوق زنان و اقلیت‌های قومی در افغانستان تلاش کرده است و نباید حالا بگذارد که چنین تلاش‌هایی در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شود.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، او درحالی که از تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان ابراز نگرانی کرده، در عین حال خطاب به زلمی خلیل‌زاد گفته است: «من از شما می‌خواهم هر کاری که می‌توانید انجام بدهید تا مطمیین باشیم که زنان در مذاکرات صلح حضور دارند و حقوق آنان در آینده‌ی افغانستان درنظر گرفته می‌شود.»

این درحالی است که ایالات متحده‌ی امریکا و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفته‌اند که تمامی نیروهای‌شان را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کنند و این روند از همین اکنون آغاز شده است.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا به تازگی به سی‌ان‌ان گفته است که خروج نظامیان کشورش از افغانستان به معنای سلب مسئولیت امریکا نیست.

آقای بلینکن گفته است که واشنگتن همچنان درگیر دیپلماسی در حمایت از افغانستان و مردم این کشور، توسعه، کمک‌های اقتصادی بشردوستانه و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود.

بلینکن افزوده است: «هیچ کسی علاقه‌ای به جنگ داخلی دوباره در افغانستان ندارد. مطمینا مردم افغانستان این علاقه را ندارند، نه دولت افغانستان و نه طالبان علاقمند این کار اند و حتا هیچ یک از همسایگان افغانستان این کار را نمی‌خواهند.»

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز روز گذشته گفته بود که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور نه تنها به انزوا نمی‌رود، بلکه فصل نو مناسبات بین‌المللی را رقم می‌زند.