دیدار خلیل‌زاد و ملا برادر

خلیل‌زاد با ملا برادر و اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در دوحه دیدار کرد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر و شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کرده است.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی گفته است که دیدار خلیل‌زاد و ملا برادر بعد از ظهر روز گذشته (پنج‌شنبه، ۹ ثور/۲۹ اپریل) انجام شده است.

به گفته‌ی او، دو طرف در این دیدار در مورد اوضاع کنونی افغانستان، روند صلح و موضوعات مربوط به این روند گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در رشته‌تویتی گفته است که در دیدار اعضای این هیأت با زلمی خلیل‌زاد در مورد روند مذاکرات صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو شده است.

براساس معلومات این هیأت، زلمی خلیل‌زاد ضمن صحبت در مورد اقدامات ایالات متحده‌ی امریکا در راستای تسریع روند مذاکرات صلح افغانستان، از ادامه‌ی حمایت‌های کشورش از دولت و ملت افغانستان اطمینان داده است.

این درحالی است که از چند مدت به این طرف مذاکرات رسمی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه متوقف است و هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

قرار بود برای تسریع روند مذاکرات دوحه، نشست استانبول در ۲۴ اپریل به میزبانی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد برگزار شود، اما به‌دلیل شرکت‌نکردن طالبان، این نشست برای بعد از عید سعید فطر به تعویق افتاد.

از سوی هم، قرار است در روزهای آینده نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و پاکستان در مورد صلح افغانستان در شهر دوحه گفت‌وگو کنند. هدف این نشست چهارجانبه یافتن راه‌حل در روند صلح افغانستان و سوق طرف‌های افغانی به انجام مذاکره گفته شده است.