سیلاب
SM

سیلاب در نُه ولایت؛ در دو روز گذشته ۱۶ نفر جان باخته و ده نفر دیگر مفقود شده‌اند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که براساس آمار ابتدایی، در جریان دو روز گذشته ۱۶ نفر از اثر جاری‌شدن سیلاب در نُه ولایت کشور جان باخته‌اند. در این مدت ۱۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

احمدتمیم عظیمی، سخن‌گوی این وزارت به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد افراد به تاریخ ۱۲ و ۱۳ ثور به دنبال سرازیرشدن سیلاب در ولایت‌های هرات، غور، میدان‌وردک، بغلان، سمنگان، خوست، بامیان، دایکندی و بدخشان جان باخته‌اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث آمار تلفات را براساس ولایات مشخص نکرده، اما براساس آمار مقام‌های محلی، بیشترین تلفات ناشی از سیلاب‌ها در ولایت هرات به ثبت رسیده است.

آقای عظیمی همچنان گفت که سیلاب‌ها در این نُه ولایت ۴۴ منزل مسکونی را به‌گونه‌ی کلی و ۱۹۷ منزل دیگر را به‌گونه‌ی قسمی تخریب کرده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزوده است که در ولایت‌های یادشده ۵۰۰ جریب زمین زراعتی و ۱۲ کاریز نیز از اثر سیلاب‌ها تخریب شده است.

همزمان با این، این وزارت گفته است که روند سروی، جستجو، نجات و پاسخ‌دهی به آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در نُه ولایت جریان دارد و توزیع کمک‌های بشری برای متضررین عملا آغاز شده است.

هشدار از سیلاب‌های آنی در ۲۴ ولایت

از سوی هم، ریاست هواشناسی کشور از احتمال بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب‌های آنی در ۲۴ ولایت کشور هشدار داده و مقدار بارندگی را در نقاط مختلف این ولایت بین ۱۰ الی ۲۵ ملی‌متر پیش‌بینی کرده است.

در اعلامیه‌ی این ریاست آمده است که احتمال بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب از ۱۴ الی ۱۵ ثور در ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس، بدخشان، تخار، بغلان، غور ،فاریاب، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، پنجشیر، پروان، کاپیسا، بامیان، میدان‌وردک، لوگر، غزنی، دایکندی، پکتیا، پکتیکا، نورستان و کابل به‌شمول سالنگ‌های شمالی و جنوبی پیش‌بینی شده است.

ریاست هواشناسی از ساکنان این ولایات خواسته است که مطابق به دستورالعمل‌های کمیته‌های ولایتی مبارزه با حوادث، از نزدیک‌شدن به کنار رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.