انفجار در ولسوالی قره‌باغ کابل

سقوط شهر کهنه‌ی بغلان مرکزی؛ ولسوال نام‌نهاد طالبان برای نهرین کشته شد

منابع محلی در ولایت بغلان تأیید می‌کنند که شهر کهنه‌ی ولسوالی بغلان مرکزی این ولایت به‌دست گروه طالبان سقوط کرده است.

فیروزالدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان به روزنامه اطلاعات روز گفت که جنگ‌جویان طالبان شهر کهنه‌ی بغلان را بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ ثور) در کنترل گرفته‌اند.

آقای ایماق افزود که طالبان این منطقه را بدون هیچ درگیری سقوط داده‌اند. او همچنان گفت که نیروهای دو پاسگاه امنیتی مستقر در شهر کهنه‌ی بغلان لادرک اند و «ممکن» به طالبان تسلیم شده باشند.

مسئولان امنیتی تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

اما گروه طالبان ادعا کرده است که بیشتر مناطق ولسوالی بغلان مرکزی را تصرف کرده‌اند. این گروه همچنان مدعی شده است که حدود ۲۰۰ نیروی دولتی به این گروه پیوسته و طالبان تعداد زیاد مهمات و تجهیزات آنان را نیز ضبط کرده‌اند.

از سویی هم، وزارت دفاع ملی در یک خبرنامه گفته است که نیروهای دفاعی و امنیتی در مربوطات ساحات «شهر کهنه»ی ولسوالی نهرین بغلان و «جشمه‌ی شیر» در مسیر شاه‌راه بغلان – سمنگان مواضع طالبان را هدف قرار داده‌اند.

این وزارت گفته است که در نتیجه‌ی این عملیات، پنج جنگ‌جوی طالبان به‌شمول «قاری مجید»، ولسوال نام‌نهاد این گروه برای نهرین کشته شده‌اند. همچنان ۹ جنگ‌جوی دیگر این گروه در این عملیات زخمی و یک جنگ‌جوی طالبان هم بازداشت شده‌اند.

طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

ولایت بغلان در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بیشتر نقاط این ولایت حضور و فعالیت گسترده دارند.

ولسوالی بُرکه در ۸۵ کیلومتری پلخمری، مرکز این ولایت دو شب پیش به دست گروه طالبان سقوط کرد. احمدجاوید بشارت، سخن‌گوی فرماندهی پولیس در آن هنگام بغلان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که نیروهای امنیتی از مرکز این ولسوالی عقب‌نشینی تأکتیکی کرده‌اند.

اما صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این نیروها به هدایت وزارت دفاع ملی به‌دلیل کمبود تجهیزات و نیرو عقب‌نشینی کرده‌اند. او گفته بود که اخیرا حدود ۳۰ افسر و سرباز در این ولسوالی مستقر بوده‌اند.