جنگ بغلان؛ حملات طالبان دفع شده و نیروهای دولتی در حال پیشروی‌اند

جنگ بغلان؛ حملات طالبان دفع شده و نیروهای دولتی در حال پیشروی‌اند

از یک هفته به این‌سو ولسوالی‌های نهرین، دهنه‌ی غوری، بغلان مرکزی و برکه‌ی ولایت بغلان گواه حملات گسترده‌ی طالبان بوده است. از این میان ولسوالی بُرکه‌ و شهر کهنه‌ی ولسوالی بغلان مرکزی به‌دست طالبان سقوط کرده است. در سه ولسوالی دیگر اما به گفته‌ی مقام‌های امنیتی و محلی حملات طالبان عقب زده شده است و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با همکاری نیروهای خیزش مردمی در حال پیشروی‌اند.

ولسوالی‌های نهرین و دهنه‌ی غوری در ۲۴ ساعت گذشته گواه درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان بوده است. به گفته‌ی مقام‌های محلی در ولایت بغلان این دو ولسوالی در آستانه‌ی سقوط بوده، اما با ورود نیروهای کماندو و همکاری خیزش مردمی با نیروهای دولتی حملات طالبان در این دو ولسوالی دفع شده است.

فیروزالدین ایماق، عضو پیشین شورای ولایتی بغلان در صحبت با روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که در ولسوالی نهرین نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در همکاری با نیروهای خیزش مردمی از سقوط این ولسوالی جلوگیری کردند و طالبان با ۱۰ نفر تلفات از این ولسوالی عقب زده شدند.

آقای ایماق اضافه کرد که ولسوالی دهنه‌ی غوری هم در آستانه‌ی سقوط قرار داشت و شش پاسگاه ارتش بدون درگیری در دست طالبان افتاد بود؛ اما به گفته‌ی او خطر سقوط پس از آن‌که نیروهای کماندو به این ولسوالی رسید، رفع شد و محاصره‌ شکست.

استفاده از خانه‌های مسکونی به‌عنوان سنگر

این عضو شورای ولایتی همچنان گفت که در جنگ ولسوالی دهنه‌ی غوری طالبان از خانه‌های ملکی به‌عنوان سنگر استفاده کرده‌اند و همچنان چندین دکان را به آتش کشیده‌‌اند.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و آن را به جنگ اخیر در بغلان نسبت داده‌اند نیز دیده می‌شود که جنگ‌جویان طالبان در این ولسوالی در یکی از خانه‌های مسکونی سنگر گرفته‌اند. در تصویر دیده می‌شود که جنگ‌جویان طالب بخش‌هایی از دیوار آن خانه را سوراخ کرده‌اند و از آن طریق بر نیروهای دولتی شلیک می‌کنند. در بخش دیگری از ویدیو دیده می‌شود که یک پیرمرد و یک زن که به‌نظر می‌رسند مالک این خانه‌اند سراسیمه در داخل حویلی این‌سو و آن‌سو می‌دوند.

یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع و رییس ستاد ارتش که امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل صحبت می‌کرد نیز گفت که طالبان در جنگ اخیر در بغلان از خانه‌های مسکونی به‌عنوان سپر و سنگر استفاده‌ کرده‌اند. به گفته‌ی او این امر سبب کندی عملیات و در عین حال تلفات اندک به نیروهای دولتی شده‌ است.

از تلفات غیرنظامیان و نیروهای دولتی تاکنون آماری دقیقی در دست نیست.

در ولسوالی بغلان مرکزی به گفته‌ی آقای ایماق، از حدود ۴۸ ساعت به این طرف طالبان تحرکی نداشته و فعلا نیروهای کماندو در آن مستقرند.

شهر کهنه‌ی ولسوالی بغلان مرکزی روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته به‌دست طالبان سقوط کرد. این منطقه بدون هیچ درگیری به دست طالبان افتاد. همزمان با سقوط شهر کهنه‌ی بغلان مرکزی گروه طالبان ادعا کرد که حدود ۲۰۰ نیروی دولتی با اسلحه و مهمات‌شان به این گروه پیوسته است. نیروهای امنیتی تاکنون موفق نشده است که شهر کهنه‌ی بغلان مرکزی را از طالبان پس بگیرند.

در حملات گسترده‌ی طالبان در ولایت بغلان،بُرکه در ۸۵ کیلومتری پلخمری، اولین ولسوالی بود که سقوط کرد. این ولسوالی تا کنون در دست طالبان است.

در حال حاضر در تمامی سه ولسوالی که حملات طالبان عقب زده شده است، نیروهای کماندو حضور دارند. رهبری جنگ در ولسوالی دهنه‌ی غوری را جنرال عباس توکلی و فرمانده لوای کماندو به عهده دارند.

در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، نیروهای خیزش مردمی نیز در این سه ولسوالی به‌ویژه ولسوالی نهرین و بغلان مرکزی در دفع حملات طالبان نقش مهم داشته‌اند. عبدالهادی نظری، سخن‌گوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر در صحبت با روزنامه اطلاعات روز به‌عنوان نمونه به نقش حاجی میرویس، از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی بغلان مرکزی اشاره کرد و گفت که او با نیروهای دولتی کمک کرد تا از سقوط شهر جدید این ولسوالی جلوگیری شود.

او اضافه کرد که باشندگان منطقه‌ی کیلگی و ولسوالی دوشی هم که شمارشان به سه‌هزار تن می‌رسند سلاح برداشته‌اند و در کنار نیروهای دولتی ایستاده‌اند.

سخن‌گوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر گفت که در جنگ اخیر در بغلان ۲۵ طالب مسلح به‌شمول ملا کریم، فرمانده نظامی طالبان برای ولسوالی بغلان مرکزی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای نظری گفت که در مرحله‌ی نخست قرار است نقاط از دست‌رفته‌ی ولسوالی بغلان مرکزی پس گرفته شود و در آن نقاط پاسگاه‌های اردوی ملی مستقر شوند. او در ادامه تأکید کرد که عملیات پاکسازی تمامی ولسوالی‌ها به ترتیب ادامه خواهد یافت.

«برنامه‌ی طالبان برای سقوط ولایت‌ها ناکام ماند»

طالبان از یک هفته‌ به این سو در ولایت‌های بغلان، قندهار، هلمند، غزنی، فراه و هرات حملات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت که طالبان قصد داشتند با حملات گسترده‌ یکی‌دو ولایت را سقوط دهند، اما با شکست مواجه شدند: «در هفت ولایت حمله‌ی شدید کردند، ولی نیروهای امنیتی و دفاعی آنان را شکست دادند. هر جایی را که سقوط بدهند، دوباره دولت آن را پس می‌گیرد و تلفات زیاد بر طالبان وارد می‌شود.»

در همین حال، یاسین ضیا گفت که هفته‌ی گذشته نزدیک به هزار جنگ‌جو و فرماندهان کلیدی گروه طالبان در حملات نیروهای دفاعی و امنیتی کشور کشته و زخمی شده‌اند. او گفت که فعلا نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در حالت تعرضی قرار دارند.

بغلان در شمال‌شرق از ولایت‌هایی بود که از یک هفته‌ی گذشته به این‌سو گواه حملات گسترده‌ی طالبان بوده است. از میان چهارده ولسوالی این ولایت، برکه در دست طالبان است و در سه ولسوالی دیگر جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان به‌شدت جریان دارد. با این حال، به گفته‌ی اعضای شورای ولایتی بغلان، بعید است که طالبان در این ولایت ولسوالی‌های بیشتری را در اختیار بگیرند و یا مرکز این ولایت را با سقوط مواجه کنند.

به گفته‌ی فیروزالدین ایماق در حال حاضر در شهر پلخمری «نسل دوم مقاومت» در حال شکل‌گیری و مسلح‌شدن هستند و در برابر طالب می‌ایستند: «من بسیار بعید می‌دانم که طالبان بتوانند پلخمری را تصرف کنند. سقوط نهرین را هم بعید می‌دانم، زیرا حدود سه‌هزار نفر از مردم محل مسلح شده‌اند که در کنار نیروهای دولتی بایستند. در بغلان مرکزی هم مردم در کنار نیروهای امنیتی در حال تجمع و انسجام هستند.»