مجلس نمایندگان افغانستان

مجلس نمایندگان چگونگی حملات موتربمب در لوگر و غرب کابل را بررسی می‌کند

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان ضمن محکوم کردن حملات اخیر بر دانش‌آموزان در ولایت‌های لوگر و کابل، به کمیسیون امنیت داخلی و کمیسیون تفتیش این مجلس هدایت داد تا چگونگی وقوع این حملات را در هماهنگی با نهادهای حکومتی بررسی کنند.

آقای رحمانی در نشست عمومی امروز (دوشنبه، ۲۰ ثور) مجلس نمایندگان از کمیسیون‌های یادشده همچنان خواست که گزارش مفصل بررسی‌های‌شان در مورد این دو حمله‌ی «بزرگ تروریستی» را به تالار عمومی مجلس ارائه کنند.

در تاریخ دهم ماه جاری خورشیدی (ثور) در یک حمله‌ی موتربمب در مرکز ولایت لوگر، دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در این حمله‌ی موتربمب که هیچ گروهی هنوز به‌صورت رسمی مسئولیت آن‌را بر عهده نگرفته، سقف شماری از خانه‌های مسکونی و یک شفاخانه فروریخت و در کنار تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی نیز به ساکنان محل وارد شد.

هشت روز پس از این حمله، دانش‌آموزان دختر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل هدف سه انفجار پی‌هم قرار گرفتند. انفجار نخست ناشی از موتر بمب‌گذاری‌شده بود که به تعقیب آن دو ماین جاسازی‌شده نیز منفجر شد.

براساس آمار رسمی، در این رویداد بیش از ۵۰ غیرنظامی –اغلب دانش‌آموزان- کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اما مسئولان «ستاد مردمی تدفین شهدای معارف» که برای مراسم تدفین قربانیان این رویداد تشکیل شد، روز گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفتند که دست‌کم ۸۱ نفر در این رویداد کشته شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است. دولت و طالبان یک‌دیگر را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده‌اند.

در پی این دو حمله‌ی بزرگ در لوگر و کابل، رییس‌جمهور اشرف غنی فردا (سه‌شنبه) را عزای عمومی اعلام کرده است.