کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر از سازمان ملل خواستار بررسی تخصصی حمله بر مکتب سیدالشهدا شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به حمله بر مکتب سیدالشهدا در کابل، گفته است که این کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان باید از سوی یک تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل متحد بررسی و تحقیق شود.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که امروز (یک‌شنبه، ۱۹ ثور) منتشر شده، آمده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل باید متعهد شود که تیمی از محققان سازمان ملل را به افغانستان بفرستد تا در هماهنگی با یوناما در مورد تمام رویداد‌های بزرگی که در افغانستان رخ داده است، حقیقت‌یابی کند.

به نقل از اعلامیه، هدف این تحقیق باید شناسایی مجرمان و گردآوری شواهد باشد. کمیسیون حقوق بشر از سازمان ملل خواسته است که «بلافاصله» تعهد خود را در مورد شناسایی عاملان این جنایت اعلام و طی دو ماه گزارش خود را منتشر کند.

در اعلامیه آمده است: «دولت افغانستان طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل ‌بشر ‌موظف است از جمعیت در معرض خطر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاکسازی قومی یا نسل‌کُشی محافظت کند. قوانین بین‌المللی دولت را موظف به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کُشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت براساس قومیت و جنسیت‌ می‌کند.»

از سوی هم، کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد میزان بلند خشونت‌ها، افزایش تلفات غیرنظامیان و توقف مذاکرات صلح ابراز نگرانی کرده و خواستار آتش‌بس فوری در افغانستان شده است.

این کمیسیون گفته است که تلفات غیرنظامیان در جریان ماه رمضان (۱۳ اپریل الی ۷ می) افزایش یافته است. به گفته‌ی این کمیسیون، در این مدت ۱۲۰ رویداد امنیتی ثبت شده است که در نتیجه‌ی آن ۱۶۰ نفر کشته و ۳۵۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. تلفات حمله‌ی روز گذشته بر مکتب سیدالشهدا شامل این آمار نیست.

کمیسیون حقوق بشر همچنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که باید قطع‌نامه‌ای در مورد «تراژیدی‌های بزرگ اخیر»، افزایش جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان صادر کرده و به شناسایی عاملان و بازخواست از آنان متعهد شود.

ایجاد کمیسیون تحقیق بین‌المللی، جبران خسارت و مستندسازی و شنیدن صدای قربانیان جنگ از دیگر خواست‌هایی است که در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر افغانستان مطرح شده است.

این درحالی است که در حدود ده روز اخیر دو حمله‌ی بزرگ موتربمب در ولایت لوگر و غرب شهر کابل رخ داده است. در نتیجه‌ی این دو رویداد ده‌ها غیرنظامی به‌شمول دانش‌آموزان کشته و زخمی شده‌اند.

تنها در حمله‌ی روز گذشته بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، بیش از ۵۰ غیرنظامی که بیشترشان دانش‌آموزان بودند، کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی برای «ادای احترام» به قربانیان این دو حمله‌ی بزرگ، روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری را در سراسر کشور و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج عزای عمومی اعلام کرده است.

مسئولیت حمله بر مکتب سیدالشهدا را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. دولت و طالبان یک‌دیگر را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده‌اند.