والی ارزگان: طالبان با دو حمله بر نیروهای امنیتی، آتش‌بس را نقض کرده‌اند

در دومین روز آتش‌بس، مقام‌های محلی در ولایت ارزگان می‌گویند که جنگ‌جویان گروه طالبان در دو ساحه بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان حمله کرده‌اند.

محمدعمر شیرزاد، والی ارزگان گفته است که جنگ‌جویان گروه طالبان بر قطار اکمالاتی نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحه‌ی «کلاجوی» شاهراه قندهار – ارزگان حمله کرده‌اند. در این رویداد یک نیروی امنیتی کشته و شماری هم زخمی شده‌اند.

آقای شیرزاد همچنان گفته است که جنگ‌جویان گروه طالبان بر یک پایگاه نیروهای امنیتی در نزدیکی شهر ترینکوت، مرکز ارزگان نیز حمله کرده‌اند. به‌گفته‌ی او، در این حمله نیز یک نیروی امنیتی کشته و یکی دیگر زخمی شده‌اند.

والی ارزگان، طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده، گفته است که رهبری این گروه بر جنگ‌جویانش کنترل ندارد. او تأکید کرده است که طالبان هیچ وقتی تعهداتش را عملی نکرده‌اند.

طالبان سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده‌اند. رییس‌جمهور اشرف غنی نیز به نیروهای امنیتی و دفاعی هدایت داده است که آتش‌بس را رعایت کنند.

طالبان تا کنون به این ادعای والی ارزگان پاسخ نداده‌اند.

در دو روز نخست آتش‌بس، موارد دیگری رویدادهای امنیتی در قندهار، کابل و ارزگان نیز رخ داده است. روز گذشته در دو انفجار جداگانه‌ی ماین در قندهار، هفت غیرنظامی کشته و سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

امروز نیز در نتیجه‌ی انفجار در مسجدی در ولسوالی شکردره‌ی کابل که هنوز نوعیت آن مشخص نشده است، دست‌کم ۱۲ نمازگزار به‌شمول ملا امام مسجد کشته و بیش از ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این رویدادها را هنوز هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. طالبان دست‌داشتن در انفجار کابل را رد کرده و در مورد رویدادهای قندهار چیزی نگفته‌اند.