وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع: طالبان در ۱۸ ولایت آتش‌بس را نقض کرده‌اند

وزارت دفاع کشور می‌گوید که گروه طالبان آتش‌بس سه‌روزه را نقض کرده و در نتیجه‌ی حملات تروریستی این گروه، ۲۱ غیرنظامی کشته و ۳۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی امروز (یک‌شنبه، ۲۶ ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان در جریان سه روز آتش‌بس، در ۱۸ ولایت فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی انجام داده‌اند.

آقای امان همچنان گفت که پس از ختم آتش‌بس، طالبان دوباره فعالیت‌های تروریستی‌شان را از سر گرفته و «حملات این گروه در برابر مردم افغانستان ادامه دارد».

در همین حال، نیروهای ارتش در زون جنوب‌غرب کشور نیز از آغاز عملیات تعرضی‌شان پس از آتش‌بس در ولایت هلمند خبر داده‌اند.

قول اردوی ۲۱۵ میوند در خبرنامه‌ای گفته است که در جریان عملیات تعرضی، تصفیوی و ضد تروریسم نیروهای ارتش در مربوطات شهر لشکرگاه و ولسوالی نهرسراج هلمند، ۲۱ عضو طالبان به‌شمول «حسینی»، مسئول نظامی این گروه برای ولسوالی مارجه کشته شده‌اند.

در خبرنامه همچنان آمده است که این عملیات در مدت ده ساعت پس از ختم آتش‌بس سه روزه انجام شده است که در نتیجه‌ی آن، ۲۰ عضو دیگر طالبان زخمی شده‌اند.

گروه طالبان تا کنون در این مورد به‌صورت رسمی چیزی نگفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه نیز به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز پاسخ نداده است.

طالبان سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده بودند. رییس‌جمهور اشرف غنی نیز از نیروهای امنیتی و دفاعی خواسته بود که آتش‌بس را رعایت کنند.

در جریان سه روز آتش‌بس اما چندین انفجار در ولایت‌های قندهار، کابل، قندوز و مواردی از درگیری مستقیم میان جنگ‌جویان گروه طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی در شماری از ولایت‌ها از جمله ارزگان گزارش شد.

در ارزگان؛ والی این ولایت طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرد و گفت که جنگ‌جویان این گروه در دو موقعیت بر نیروهای امنیتی و دفاعی حمله کرده‌اند که تلفاتی نیز در پی داشته است.