معترضان در غزنی: دولت و طالبان منطقه‌ی آرزو را ترک کنند

به‌دنبال افراز یک پاسگاه نیروهای امنیتی و دفاعی در منطقه‌ی «آرزو»، از مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی شهر غزنی، شماری از ساکنان آن به این اقدام دولت اعتراض کرده و خواهان ترک این منطقه از سوی نظامیان دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان شده‌اند.

عبدالباری آرزویی، یکی از معترضان به روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان صبح امروز (یک‌شنبه، ۲۶ ثور) در واکنش به افراز پاسگاه‌ها و قرارگاه‌های جدید توسط نیروهای دولتی در ساحه‌ی «نوآباد» آرزو گردهمایی اعتراضی برپا کرده‌اند.

آقای آرزویی افزود که جنگ در این منطقه در حومه‌ی شهر غزنی پس از افراز هفت پاسگاه و قرارگاه توسط نیروهای دولتی در اوایل سال گذشته‌ی خورشیدی کشانده شده است. او توضیح داد که تاکنون، بیش از ۱۵۰ ساکن منطقه‌ی آرزو در جریان درگیری میان طالبان و دولت و حملات آنان کشته و یا زخمی شده‌اند.

همچنان به گفته‌ی او، در این مدت، حدود یک‌هزار و ۸۰۰ خانه تخریب و بیش از دو هزار خانواده بی‌جا شده‌اند. عبدالباری آرزویی تأکید کرد مردم این منطقه که بیشتر کشاورزند، از سال گذشته تاکنون از زمین‌های‌شان حاصل به‌دست نیاورده‌اند.

در همین حال، این ساکن منطقه‌ی آرزو تأکید کرد: «اکنون ما (ساکنان آرزو) تصمیم گرفتیم که در یک روز ۵۵ نفر کشته بدهیم، ولی دیگر نگذاریم که منطقه‌ی ما میدان جنگ میان دو طرف باشد.»

به گفته‌ی او، نیروهای دولتی به این خواست معترضان جواب مثبت داده و هم‌اکنون در حال برچیدن پاسگاه‌های‌شان از ساحه‌ی نوآباد آرزو اند.

اطلاعات روز اما موفق به دریافت دیدگاه مسئولان محلی غزنی در این مورد نشد.

همچنان عبدالباری آرزویی گفت که آنان در مورد عقب‌نشینی طالبان نیز از این منطقه با فرماندهان این گروه به وساطت شماری از متنفذان محلی و عالمان دین وارد گفت‌وگو شده و از طالبان خواسته است که جنگ‌جویانش را از این منطقه بیرون بکشند.

 او تأکید کرد: «ما در یک سال گذشته بیش از ۵۰ بار با طالبان نشست داشتیم و از آنان همواره خواستیم که از منطقه بیرون شوند.» به‌گفته‌ی آقای آرزویی، فرماندهان این گروه اما تاکنون به این خواست ساکنان آرزو پاسخی نداده‌اند.

منطقه‌ی آرزو در حومه‌ی شهر غزنی در مسیر شاه‌راه نمبر«۲» غزنی – پکتیکا موقعیت دارد. این منطقه از بیش از یک سال پیش به این طرف شاهد درگیری‌های خونین میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای دولتی بوده‌اند. در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این منطقه در کنترل طالبان بود و جنگ‌جویان این گروه با استفاده از آن، هرازگاهی بر مرکز غزنی حمله می‌کردند.

اخیرا گروه طالبان حملات خود را بر این منطقه شدت بخشیده است. در تاریخ ۱۰ ثور، یک پاسگاه ارتش در منطقه‌ی آرزو به‌دست طالبان سقوط کرد. براساس گفته‌های منابع محلی در این حمله‌ی طالبان، دو سرباز کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

همچنان جنگ‌جویان این گروه دست‌کم ۲۰ عضو دیگر ارتش را نیز با خودشان بردند.

پنج روز پس از آن یک قرارگاه دیگر ارتش نیز در این منطقه به‌دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کرد. رقم دقیق از تلفات ارتش در این منطقه به‌صورت رسمی گزارش نشد، اما براساس گفته‌های منابع محلی چندین عضو ارتش کشته و یاز خمی شدند.

همچنان این منابع پیشتر گفته بود که از جمع هفت پاسگاه و قرارگاه نظامیان دولت در منطقه‌ی آرزو، تنها یک پاسگاه در فاصله‌ی نیم کیلومتری لوای سوم قول اردوی ۲۰۳ تندر سقوط نکرده است.