انتقاد باشندگان هرات از برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ی ملا عبدالمنان نیازی

مراسم تشییع جنازه‌ی ملا عبدالمنان نیازی، معاون شاخه‌ی انشعابی گروه طالبان به رهبری ملا محمدرسول با حضور بیش از صد نفر در شهر هرات برگزار شد.

در این مراسم که در منطقه‌‎ی «گازرگاه» این شهر امروز (یک‌شنبه، ۲۶ ثور) برگزار شده بود، ده‌ها فرد مسلح وابسته به ملا عبدالمنان نیازی نیز شرکت کرده بودند.

محمدخالد، فرزند ملا عبدالمنان نیازی و جانشین او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که راه پدرش را همچنان در مخالفت با سیاست‌های پاکستان و ایران ادامه می‌دهد و هیچ گاهی از موضع‌گیری خود کوتاه نخواهد آمد.

او همچنان مدعی است که سخنان ملا عبدالمنان نیازی در مورد کشتار قوم «هزاره‌» تحریف شده و پدرش تأکید بر مهار تهدیدات جنگجویان فاطمیون در افغانستان کرده است.

برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ی او در گازرگاه شهر هرات با موجی از انتقاد شهروندان کشور مواجه شده است.

محمد، از ساکنان هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که حکومت نباید اجازه‌ی حضور افراد مسلح و همچنان مراسم خاک‌سپاری ملا عبدالمنان نیازی را در شهر می‌داد. او تأکید می‌کند: «ملا نیازی یکی از فرماندهان طالبان بود و جای تأسف است که حکومت اجازه‌ی برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ی او را در گازرگاه داده است.»

بهرام رسین، از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نوشته است: «این (برگزاری تشییع جنازه‌ی ملا عبدالمنان نیازی در گازرگاه هرات) واقعاً یعنی چه؟ این‌ها مردم ملکی و کارمندان حکومتی را می‌کشند و بعد در قلب شهر هرات تشییع جنازه برگزار کرده برای ادامه‌ی جنگ علیه دولت و مردم رهبر هم تعیین می‌کنند؟»

اداره‌ی محلی و پولیس هرات در مورد برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ی ملا عبدالمنان نیازی حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.

ملا عبدالمنان نیازی روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۲۲ ثور) در کمین افراد مسلح ناشناس در مرز میان ولسوالی‌های گذره و ادرسکن هرات از ناحیه‌ی سر زخمی شده بود. او روز گذشته در یکی از شفاخانه‌های کابل درگذشت.

تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

ملا عبدالمنان نیازی، معاون شاخه‌ی انشعابی گروه طالبان به رهبری ملا محمدرسول و یکی از مخالفان شدید تحریک طالبان به رهبری ملا هبت‌‎الله آخوندزاده بود. بارها میان هواداران نیازی و طالبان به رهبری ملا هبت‌الله درگیری‌های خونین رخ داده است.

ملا عبدالمنان نیازی در دوران حاکمیت گروه طالبان به عنوان والی در بلخ نیز کار کرده است. او به کشتار «هزاره‌ها» در این ولایت متهم بود.

نیازی همچنان یکی از منتقدان سیاست کشورهای ایران و پاکستان در قبال افغانستان بود. او بارها رهبری گروه طالبان را نیز به کشتار غیرنظامیان و تأمین منافع کشورهای خارجی متهم کرده بود.

ملا عبدالمنان نیازی در ولایت هرات صدها جنگ‌جو داشت و بارها با جنگ‌جویان گروه طالبان به رهبری ملا هبت‌الله آخندزاده به درگیری نظامی پرداخته بود.

طبق برخی از گزارش‌ها، ملا نیازی در سال‌های اخیر از سوی امنیت ملی برای تضعیف قدرت طالبان در هرات حمایت می‌شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام به مردم ازاده افغانستان !
    من ملا منان نیازی را از نزدیک دیده ام و دریکی ازسخنرانی هایش در مسجد جامع شهر شبرغان در سال ۱۳۷۷ شرکت داشتم . به گوش خود شنیدم که ایشان به گفت :
    هزاره مسلمان شوند در غیر ان باید کشته شوند .
    چون ترکمن ها و هزاره ها از نگاه قواره شبیه هم میباشند افراد ملا منان نیازی یک نفر ترکمن را در رسته بایسکیل سازی شهر شبرغان بجرم که گویا هزاره هستی توسط کلشنکوف به شهادت رساند که خاطره اش در ذهن تمام مردم شهر شبرغان باقی می باشد ، قتل عام و چپاول افراد ملا نیازی در شهر مزار شریف را همه مردم بیاد دارند . فرزند ناخلف نیازی چگونه میتواند که جنایت پدرش را کتمان نماید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تنها از فامیل خودم ۳ تن در مزار شریف توسط ملا نیازی به شهادت رسیده است که انها ورکشاپ ترمیم موتر داشتند. اموال ودارائی(سرای های پرزه فروشی ) مردم هزاره که توسط ملا نیازی چپاول شد به همه معلوم است .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *