امریکا و ناتو قبل از خروج نظامیانش باید وضعیت امنیتی افغانستان را ارزیابی کنند

مجلس نمایندگان:

همزمان با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، مجلس نمایندگان می‌گوید که امریکا و کشورهای عضو ناتو باید قبل از تکمیل‌شدن روند خروج، وضعیت امنیتی کشور را ارزیابی دقیق کنند.

در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، ۲۷ ثور) از سوی میرحیدر افضلی، رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس به خوانش گرفته شد، آمده است: «به تصمیم خروج بدون قیدوشرط نیروهای خارجی احترام قایل هستیم و تقاضامندیم که تا قبل از تحقق این امر طبق پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا و کشورهای عضو ناتو، ارزیابی وضعیت امنیتی کشور را روشن کنند.»

آقای افضلی افزود که درحالی که بر توانایی، شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در جهت دفاع تهدیدات تردیدی وجود ندارد، اما خروج بدون قیدوشرط نیروهای خارجی با توجه به ظرفیت موجود نظامیان افغانستان، نگران‌کننده است.

به‌گفته‌ی او، با توجه به شرایط حساس کنونی در افغانستان، جامعه‌ی جهانی باید از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور برای مبارزه با تهدیدات تروریزم همکاری همه‌جانبه کنند. آقای افضلی گفت که تهدیدات ترویزم در کشور هنوزهم یک چالش برای افغانستان و جامعه‌ی جهانی است.

رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان تأکید کرد که کمک‌های جامعه‌ی جهانی به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان باید در قسمت تجهیز و آموزش در بخش‌های مختلف از جمله کشف، استخبارات، قابلیت‌های انجام حملات هوایی و حفظ و مراقبت وسایط و تجهیزات جنگی باشد.

همچنان در اعلامیه‌ی این کمیسیون مجلس نمایندگان آمده است که این کمک‌ها باید به‌صورت مستمر و مداوم به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان صورت گیرد.

در بخشی از اعلامیه تأکید شده است: «ما در حالی که به حفظ دستاوردها و ارزش‌های ۲۰ سال گذشته‌ی کشور و حقوق زنان تأکید داریم، باورمندیم که قوای مسلح کشور در حمایت با کمک‌های مالی امریکا و جامعه‌ی جهانی توانایی دفاع از استقلالیت، تمامیت ارضی و ناموس ملی را دارا می‌باشند و در این عرصه نیازمند کمک‌های همه‌جانبه‌ی نظامی و تخنیکی و حمایت جدی شرکای بین‌المللی اند.»

رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان همچنان تأکید کرد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید مسئولانه باشد.

او با اشاره به رهایی بیش از پنج‌هزار زندانی گروه طالبان براساس توافق‌نامه‌ی امضاشده میان این گروه و امریکا نیز گفت با آنکه هیچ ضمانتی برای برگشتن مجدد طالبان در صفوف جنگی و کاهش خشونت‌ها در برابر مردم افغانستان وجود نداشت، اما شهروندان کشور انتظار دارند که امریکا به تعهداتش مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان متعهد بماند.

از سویی هم، میرحیدر افضلی از طرف‌های جنگ در کشور خواست که با درنظرداشت منافع ملی و دور از هرگونه تعصبات برای ایجاد توافق صلح سرتاسری در کشور گردهم بیایند و براساس خواست مردم و منافع علیای کشور به توافق برسند.

این درحالی است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول می رسما آغاز شده است. طبق برنامه‌ی امریکا و ناتو، قرار است تمامی نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج شوند.

به‌دنبال آغاز این روند، نیروهای امریکایی کنترل میدان‌هوایی قندهار را در هفته‌ی گذشته به نیروهای افغان واگذار کردند. قبل از آن، دو پایگاه نظامیان امریکایی و یک پایگاه نظامیان آلمانی در ولایت‌های هلمند، بلخ و کابل نیز به نیروهای افغان واگذار شده بود.