طرح یک کمربند و یک جاده

عبدالله: صلح در افغانستان به معنای تطبیق طرح یک کمربند و یک جاده‌ی جمهوری چین است

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که صلح در افغانستان به معنای تطبیق طرح‌ها و برنامه‌های بزرگ منطقه‌ای و طرح یک کمربند و یک جاده‌ی جمهوری چین است.

طرح یک کمربند و یک جاده از شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین است. چین با این طرح می‌خواهد دو سوم جمعیت جهان در هفتاد کشور را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی (کمربند) و مسیرهای دریایی (جاده) به هم متصل کند.

آقای عبدالله امروز (چهارشنبه، ۲۹ ثور) در سمینار «بحث در مورد صد سال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» در کابل همچنین گفته است که صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از منطقه است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزوده است که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و رهبری این شورا به رغم افزایش خشونت‌ها، برای تطبیق این آرمان مردم تلاش می‌کند تا با اجماع و حمایت مردم به صلح و راه‌حل سیاسی دست یابند.

او گفته است: «بعد از ۲۰۰۱ تلاش کردیم مشکلات کشور را حل نماییم. به رغم چالش‌های موجود افغانستان امروز تغییر کرده است و ما سرمایه‌های معنوی و مادی فراوانی برای همکاری با چین و منطقه داریم.»

طبق اظهارات عبدالله، صلح به‌صورت یک‌طرفه به دست نمی‌آید و برای دست‌یافتن به صلح و ثبات، به تلاش‌ها، تعهد و کار مشترک دو طرفه نیاز است.

سمینار «بحث در مورد صد سال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» به میزبانی سفارت چین، مرکز مطالعات جهانی معاصر چین و انجمن دوستی افغانستان و چین به‌خاطر تجلیل از صدمین سالروز تأسیس حزب کمونیست چین و یک‌صدودومین سال استقلال افغانستان برگزار شده است.

در این سمینار، سانگ تاو، وزیر روابط بین‌المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شین ژو، معاون او سخنرانی کرده و ضمن تأکید بر روابط حسنه میان افغانستان و چین و حفظ این روابط، حمایت چین را از تلاش‌های صلح افغانستان اعلام کرده‌اند.